Вівторок, 2024-04-23, 2:24 PM
ПЕРСОНАЛЬНИЙ САЙТ
педагога професійного навчання Цюпак Ольги Володимирівни

Цілі завжди випереджають можливості,
будуючи шлях для розвитку
Вітаю Вас Гість | RSS
Головна Мій профіль ВихідРеєстраціяВхід
Меню сайту

Категорії розділу
Інформаційна бібліотека [171]
Навчаючи - виховуємо [23]
Виробниче навчання [15]
Професія "Діловод"
Все про комп'ютерні технології та Web-дизайн [124]
технічні новинки, комп'ютерне обладнання, програмне забезпечення
Словник комп"ютерних термінів та сленгу [4]
Стенографія [10]
Етика, естетика [22]
Логіка [14]
Машинопис та Діловодство [107]
Психологія [49]
тести, оптичні ілюзії, акцентуації
Релігієзнавство [9]
Філософія [26]
Філологія [68]
мово-літературознавство, фольклористика
Українська обрядовість [211]
вірування, прикмети, етнографія, обереги
У світі цікавого [86]
Лірична сторінка [36]
Мережива долі [1]
розповіді про неординарних людей
Жартома і всерйоз [24]
Скарбничка мудрості [32]

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Форма входу


Користувачі
Гості сайту
 





Помощь блогеру



 


Головна » 2012 » Червень » 6 » Атестація педагогічних кадрів у ФРН
9:10 PM
Атестація педагогічних кадрів у ФРН



Федеративна Республіка Німеччина в даний час об'єднує 16 земель, п'ять з яких приєдналися лише в 1990 р. Відповідно до Основного закону (Конституції) ФРН землі володіють правом верховенства в області культурної політики, яка включає освіту, науку, культуру і спорт. Тому розробка законодавства, створення освітніх систем і управління ними є головним чином прерогативою і відповідальністю окремих земель. Це особливо стосується шкільної системи, вищої освіти, освіти дорослих і безперервної освіти.

Областями відповідальності федерального уряду є регулювання професійної підготовки на підприємствах, розробка і ухвалення чинного законодавства про загальні принципи вищої освіти, законодавства відносно заробітної плати, допомоги і пенсій працівників освіти, регулювання субсидій землям на освіту, заохочення фундаментальних досліджень і деякі інші області.

Системи управління освітою у ФРН відрізняються, але у багатьох випадках вони є трирівневою структурою, де земельне міністерство освіти і культури складає вищий рівень, регіональні шкільні управління складають середній рівень, а шкільні відділи місцевих органів влади складають нижній (муніципальний або комунальний) рівень управління. В деяких містах існують дворівневі структури управління, де відсутній нижній або середній рівень органів управління.

Управління школами не обов'язково будується вертикально-ієрархічно. Наприклад, гімназії, середні професійні школи в більшості своїй можуть бути підпорядковані безпосередньо органам управління і нагляду другого рівня, а початкові школи, школи першого рівня середньої освіти управляються місцевими шкільними відділами.

Відповідно контроль діяльності педагогічних кадрів і їх оцінка здійснюються органами управління освітою першого або другого рівня залежно від типу учбового закладу, в якому ці кадри працюють.

Політика ФРН в області атестації педкадрів

 

Як і в інших країнах, атестація кадрів сфери освіти служить цілям підвищення якості освіти, що надається освітніми установами.

Політика в цій області спрямована на забезпечення шкіл кваліфікованими кадрами, оптимальне і доцільне використання їх відповідно до професійної підготовки і особистих можливостей, стимулювання їх постійного професійного зростання. Атестація педагогічних кадрів розглядається як складова частина системи управління освітою і здійснюється на всіх етапах педагогічної кар'єри.

Атестація педагогічних кадрів в національному масштабі має багато складових, починаючи з профорієнтаційного відбору в педагогічні вузи і закінчуючи атестацією кадрів при їх проходженні через структури удосконалення вчителів і інших працівників освіти.

На кожному з етапів трудової педагогічної діяльності і підготовки до неї існують певні форми і методи оцінки і контролю, де об'єктами оцінки є абітурієнти, студенти, вчителі-стажисти, штатні вчителі як державні службовці, претенденти, слухачі курсів і семінарів підвищення кваліфікації, кандидати на різні посади, а суб'єктами процедур оцінки виступають органи управління і нагляду і екзаменатори, що діють в строгій відповідності з нормативами і директивними установками.

Проте центральне місце в цілісній системі оцінки педагогічних кадрів займає «службова оцінка» або атестація педагогічних кадрів в процесі їх професійної кар'єри в освітніх установах. Об'єктами такої оцінки можуть бути вчителі державних загальноосвітніх шкіл, керівники шкіл, викладачі і керівники учбових семінарів в системі підвищення кваліфікації.

У зв'язку з традиційно високим статусом і престижем вищої освіти, зокрема університетською, яку отримують більшість категорій вчителів загальноосвітніх шкіл, політика ФРН в області оцінки педагогічних кадрів не передбачає спеціального ліцензування або сертифікації на право займатися педагогічною діяльністю. Таке право вони отримують після складання дипломних іспитів. Проте останніми роками, після об'єднання, виникли ситуації, коли стало необхідним проводити ліцензування деяких категорій вчителів. Так, наприклад, в Тюрінгії на основі офіційного документа, виданого міністерством культури даної землі в 1991 р. «Поручительство, допуск і право на викладання в школі», вчителі, що самостійно оволоділи матеріалом за нетрадиційними для даної частини країни предметами (релігія, етика, соціологія, економіка, екологія) і зважаючи на гостру потребу в педагогах із спеціальною для цього підготовкою, можуть бути допущені до викладання (терміном тільки на один рік і лише за певних умов). Вони повинні пройти курси або семінари в області дидактики в системі інститутів підвищення кваліфікації або перекваліфікації; провести відкриті або пробні уроки по одному з вибраних предметів з їх подальшим аналізом і обговоренням; пройти через іспит тривалістю в 30 хвилин, який слідує після обговорення пробних уроків. Екзаменаторами виступають представники інституту удосконалення і перепідготовки вчителів, а також від шкільного відділу. На іспиті можлива присутність керівника школи, ментора і методиста. Але навіть при отриманні дозволу договір, що включає всі вищевикладені умови, може бути розірваний у будь-який час. Дозвіл дається міністерством культури і може бути скасований лише за наявності вагомих причин. Документ про це знаходиться в особистій справі вчителя.

Таким чином, політика ФРН в області атестації педагогічних кадрів має багато загальних рис, узгоджених Постійною конференцією міністрів культури і мерами міст. Ця політика має солідну законодавчо-нормативну базу.

Оцінка і атестація кадрів сфери освіти у ФРН

Управління освітою, школою, контроль і атестація праці педагога — це компетенція законодавчо-виконавчих органів влади федерального і земельного значення, де землям належить конституційне право верховенства в області культури і майже монопольне право в справах школи зі всією її проблематикою. Звідси серйозна законодавчо-правова база, що представляє великий адміністративно-документальний матеріал з правовими нормативами, що стосуються всіх сторін шкільної системи і її управлінських органів. Даний нормативний матеріал постійно уточнюється, доповнюється і поповнюється новими законами, актами, інструкціями, статутами і директивами (наприклад, такі документи як: «Директиви: службова оцінка вчителів», «Новий статут служби шкільного нагляду: введення посади експерта», «Закон про методи і принципи управління», «Інструкція про поручительство, допуск і право на викладання в школі», «Загальна ухвала по порядку і організації дипломних іспитів в академічних вищих школах» і ін). Серед цих нормативних документів основним по значущості є офіційний документ, що безпосередньо стосується атестації педагогічних кадрів «Директиви: службова оцінка вчителів», виданий в Північний Рейн-Вестфалії, що є одним з найбільших регіонів ФРН, одним з п'яти найважливіших культурних регіонів світу з високою концентрацією університетів, розташованих в Західній Європі. Ці директиви розкривають цілі, завдання, принципи, організацію і методи оцінки вчителів, що підсумовуються в семи розділах.

У розділі I «Загальні і основні положення за оцінкою» формулюються концептуальні підходи і практичні завдання, що стоять як перед органами адміністрації земель, так і суб'єктами оцінки педагогічних кадрів.

У II розділі «Компетентність» вказані учасники процедури атестації, зокрема відповідальні за неї особи, а також принципи організації і документально-практична база або свого роду банк інформації, необхідний для проведення оцінки вчителів.

У III розділі «Привід для атестації і її терміни» мова йде про два види атестації — «регулярну» і «з потреби», а також про їх об'єкти і мотивації різних контингентів осіб.

IV розділ стосується прийнятої в службовій атестації пятибальної шкали визначення рівнів «виробничих» успіхів.

V розділ «Процедура оцінки» присвячений розгляду різних методів атестації вчителів.

VI розділ «Сфера дії» визначає коло осіб, на яке розповсюджується дія даних директив.

У VII розділі документа «Додатку» дається зразок атестаційного листа (10, 1089–1090).

«Новий статут служби шкільного нагляду: введення посади експерта», Північна Рейн-Вестфалія, що діє в тій же землі з 1989 р., також відноситься до процедури атестації шкільних вчителів. Мова йде про введення в управлінську систему середньої ланки шкільного нагляду нової посади, а саме «експерта», з метою як атестації вчителів у школах, інститутах удосконалення, так і гарантованого професійного вирішення питань або проблем в різних галузях знань, пов'язаних з учбовими предметами.

У розділі I статуту визначені завдання і функції експерта при виконанні ним роботи з атестації вчителів в рамках директив та про службову оцінку педагогічних кадрів. Крім того, передбачаються наступні види роботи, де експерт має право бути задіяним: як гарант виконання вимог, що пред'являються до певних учбових предметів в школі за відсутності інших, компетентніших осіб; при наданні професійної допомоги або консультацій в ході спеціальних обговорень в рамках шкільного нагляду за спеціальними завданнями або проблемами; при плануванні, а також проведенні певних заходів в системі удосконалення вчителів.

У розділі II «Положення про експертів» мова йде про його роль і права як компетентної особи з питань шкільного самоврядування, представництва в нім учителів, учнів і батьків, а також експертизи з таких учбових дисциплін, як спорт, домоведення, засоби масової інформації, нові технології, виховання раціональної поведінки дітей на транспорті і ін.

«Закон про методи і принципи управління» (1989) передбачає правила і методи службової взаємодопомоги і підтримки при виконанні чиновниками-управлінцями різних відділів і підрозділів системи управління важких завдань, що виходять іноді за межі їх професійної компетенції. Він розповсюджується на всі види виконуваної ними роботи, зокрема по проведенню атестації педагогічних і керівних кадрів.

Дещо особливе місце за формою і змістом серед документів, що відносяться до оцінки вчителів у ФРН, займає «Інструкція про поручительство, допуск і право на викладання в школі», видана Міністерством культури Тюрінгііі, східної землі, тобто колишньої території ГДР. У ній описуються умови договору і оформлення допуску до викладання ряду нетрадиційних для ФРН учбових дисциплін, підготовлених шкільними вчителями самостійно, а також процедура атестації такого роду викладачів.

Вказані вище нормативні документи є лише прикладом, оскільки кожна із земель володіє своїм власним пакетом аналогічних нормативних документів за оцінкою педагогічних і керівних кадрів освіти.

Концептуальні підходи до оцінки і атестації педкадрів

В основі існуючого положення справ з оцінкою кадрів в утворенні ФРН лежать традиції, що історично склалися, в області культури, чіткий розподіл функцій і компетенції між ланками ієрархічної структури в освіті і адмініструванні. Також в основі концептуальних підходів до оцінки вчителів лежать практичні цілі, які визначаються не ученими, а шкільними політиками, чиновниками адміністративно-управлінської служби. При цьому пріоритетними виявляються наступні цілі організації і проведення оцінки кадрів: відбір, раціональність використання, стимулювання службової кар'єри.

Такий підхід до оцінки педагогічних кадрів обумовлений, по-перше, майже монопольною компетенцією в цій області земельних виконавських органів влади; по-друге, достатньо високим статусом і престижем вищої академічної освіти, яку отримують майбутні вчителі; по-третє, особистою зацікавленістю шкільних педагогів в оновленні знань, підвищенні своєї майстерності, професійному зростанні у зв'язку з труднощами отримання штатних посад, влаштування на роботу, з більш прискореним темпом введення нових учбових програм і модернізації змісту освіти та прагненням вчителів відповідати новим вимогам.

Проте слід зазначити недостатню розробку теоретичних аспектів оцінки кадрів освіти. Німецькі фахівці і учені констатують певне відставання в теорії управління освітою у ФРН в порівнянні з її розробкою в інших країнах, наприклад, в США або Великобританії.

Концепція «шкільного менеджменту» як основоположного інструменту управління шкільною освітою виникла ще в 60-і роки минулого сторіччя і була пов'язана з об'єктивною необхідністю зміцнення порядку і контролю в процесі управління школою і всією системою шкільної освіти у федеральній державі в умовах суперечних тенденцій, що намітилися, в управлінні. В основу концепції шкільного менеджменту були покладені різні теоретичні обґрунтування управління школою і всією системою освіти. Шкільний менеджмент пропагувався як такий, що відповідає вимогам часу, формі управління, нагляду і адміністративного керівництва школою і шкільною системою. Проте, в теорії управління освітою і шкільного менеджменту ряд управлінських аспектів залишилися концептуально недостатньо розробленими, зокрема це стосується концептуальних підходів до оцінки педагогічних і керівних кадрів сфери освіти. Про це свідчать вельми скромна наукова література з цієї проблематики, відсутність тематики оцінки кадрів у дискусіях з актуальних теоретичних і практичних проблем шкільної освіти і підготовки вчителів.

Проте на основі аналізу існуючих законодавчо-нормативних документів все ж таки можна виділити деякі важливі концептуальні підходи і принципи, на яких будується оцінка кадрів сфери освіти у ФРН, насамперед оцінка в процесі професійної діяльності і кар'єри.

Перш за все, слід підкреслити гуманістичний підхід до оцінки, прагнення гарантувати захист. Раціональним є оцінювання осіб через інститут «довірених осіб», можливість скорочення інтервалів між атестаціями за власним бажанням, багатоплановість атестації.

Нормативними документами передбачаються три основні категорії оцінки в процесі професійної діяльності: регулярна службова оцінка — атестація, що проводиться один раз в шість років, оцінка «за потреби» і поточна оцінка, пов'язана з тим, що підвищення зарплати працівникам освіти відбувається кожні два роки (максимально 14 разів, тобто до досягнення максимальної зарплати через 28 років роботи).

Як державні службовці всі педагогічні і керівні кадри державних освітніх установ повинні проходити «регулярну службову оцінку» і, отже, всі вони є об'єктами службової атестації.

Основними принципами, яких повинні дотримуватися при проведенні службової оцінки в процесі професійної діяльності, є:

- об'єктивність з боку тих, що оцінюють (суб'єктів атестації);

- незалежність від партійної приналежності і партійних інтересів;

- виключення суб'єктивізму і особистих мотивів;

- облік всіх причин, які можуть зробити несприятливий вплив на процедуру і результати оцінки роботи вчителя.

Нарешті, слід підкреслити особливість ситуації у ФРН відносно суб'єктів службової оцінки. На відміну від інших країн, де оцінка педагогічних кадрів проводиться або виключно керівниками і іншими працівниками освітніх установ, або спільно з працівниками місцевих органів управління освітою, у ФРН службова оцінка педагогічних і керівних кадрів освітніх установ здійснюється виключно органами управління освітою, тобто шкільними відділами, що знаходяться в системі шкільного нагляду адміністративних органів влади.

Шкільні відділи — це органи місцевого управління освітою з різним об'ємом роботи і різними залежно від регіону особливостями, включаючи кількість співробітників, вирішувану проблематику і умови роботи. У ФРН в педагогічних вузах і університетах не готують майбутніх управлінців для сфери освіти, на відміну від інших сфер. Тому співробітників шкільних відділів відбирають на конкурсній основі на адміністративну роботу з вчителів-практиків, тобто осіб з вищою педагогічною освітою, таких, які, як правило, викладають два учбові предмети, мають статус державних службовців і стаж професійної практичної діяльності мінімум п'ять років.

До складу співробітників шкільних відділів входять їх керівники, референти, що курирують один з типів неповних або повних загальноосвітніх середніх шкіл, референти шкільно-психологічної служби.

В коло обов'язків шкільних відділів входять три види нагляду: професійний, правовий і службовий.

До компетенції професійного нагляду належить — контроль діяльності вчителя, дотримання професійних і методичних нормативів, контроль вдосконалення учбового процесу.

Правовий нагляд поширюється тільки на контроль (даються розпорядження і вказівки, найчастіше з боку керівника школи) в тому випадку, якщо порушуються діючі правові нормативи.

Службовий нагляд включає контроль і оцінку діяльності вчителя, підвищення його по службі або пониження, що у будь-якому випадку вирішується лише з відома земельного або федерального уряду. Відповідальність за проведення службової атестації педагогічних кадрів покладається на керівника відділу, який призначає одного зі своїх співробітників як компетентної особи в майбутній процедурі. При необхідності до роботи може бути залучений експерт, тобто фахівець, що працює в цій же системі шкільного нагляду згідно «Нового статуту служби шкільного нагляду: введення посади експерта». Роль директора освітньої установи в цих умовах зводиться тільки до дорадчо-інформаційної.

 

Категорія: Інформаційна бібліотека | Переглядів: 1118 | Додав: Olga | Рейтинг: 1.0/198
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Пошук

Календар
«  Червень 2012  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930

Друзі мого сайту
  • Інформаційний портал "Профтехосвіта Хмельниччини
  • Вище професійне училище № 25
  • Блог методиста ВПУ-25 Мар'янич Т.Г.
  • Персональний сайт Коржан Т.В.
  • Створити сайт uCoz
  • Інструкції для uCoz

  • Сьогодні

    Архів записів

    www.qrcode-generator.de
    Copyright MyCorp © 2012- 2024                       Всі авторські права захищені

    При використанні матеріалів блогу, посилання на джерело обов"язкове. Дякую за розуміння!

    www.copyright.ru

    %
    освітній портал Педагогічна преса
    https://web-kwest18.blogspot.com/