Застосування
проектної технології у навчально-виробничій діяльності
"Операторів комп'ютерного набору", "Діловодів"
Мета навчального проектування - створити такі умови під час освітнього процесу, результатом якого є індивідуальний досвід проектної діяльності учня (усвідомлення мети, розробка організаційного плану, оформлення задуму, здійснення роботи згідно плану, підведення підсумків у вигляді презентації). Це практика особистісно орієнтованого навчання в процесі конкретної праці учня, на основі його вільного вибору, з урахуванням його інтересів. У свідомості учня це має такий вигляд: "Все, що я пізнаю, я знаю, для чого це мені треба і де я можу ці знання застосувати". Для майстра — це прагнення знайти розумний баланс між академічними і прагматичними знаннями, уміннями та навичками.
Навчальне проектування орієнтоване перш за все на самостійну діяльність учнів: індивідуальну, парну чи групову, яку учні виконують впродовж визначеного відрізка часу. Ця технологія передбачає розв'язання учнем (групою учнів) певної проблеми. Проектування з одного боку, використовує різноманітні методи та засоби навчання, а з другого — інтегрує знання, уміння з різних галузей науки, техніки, творчості. Результати виконання проектів повинні бути "відчутні": Якщо це теоретична проблема, то конкретне її рішення, якщо практична — конкретний результат, готовий до впровадження.
Проектна технологія передбачає використання сукупності дослідницьких, пошукових, творчих методів, прийомів, засобів; вирішуються дидактичні, виховні і розвивальні завдання: розвиваються пізнавальні навички учнів, формується вміння самостійно конструювати свої знання, вміння орієнтуватися в інформаційному просторі, активно розвивається критичне мислення, сфера комунікації тощо.
Таким чином, суть проектної технології — стимулювання інтересу учнів до певних проблем, набуття нових знань та вмінь і демонстрація практичного застосування надбаних знань.
Завдання майстра на даному етапі:
- Передати учням певну суму знань, вчити здобувати ці знання самостійно, вміти застосовувати їх для розв'язання нових пізнавальних і практичних завдань.
- Сприяти учневі у здобутті комунікативних навичок: здатності працювати у різноманітних групах, виконуючи різні соціальні ролі (лідера, виконавця, посередника тощо).
- Розширити коло спілкування учнів, знайомство з різними точками зору на одну проблему.
- Прищепити учням уміння користуватися дослідницькими прийомами: збирати необхідну інформацію, вміти її аналізувати з різних точок зору, висувати різні гіпотези, уміти робити висновки.
Зміст технології
Перш за все майстер повинен знати основні вимоги, які висуває проектна технологія до її організації:
- наявність проблеми, яка потребуватиме інтегрованих знань, дослідницького пошуку, творчості для її розв'язання;
- практична, теоретична, пізнавальна значущість передбачуваних результатів;
- самостійна (індивідуальна, парна, групова) діяльність учнів;
- структурування змістової частини проекту (з указуванням поетапних результатів);
- використання дослідницьких методів: визначення проблеми, висунення гіпотези ї розв'язання, обговорення методів дослідження, оформлення кінцевих результатів, аналіз отриманих даних, підбиття підсумків, коректування, висновки.
Варіанти вибору тематики проекту можуть бути різними: формулює сам майстер, враховуючи специфіку навчальної ситуації за професією, виходячи з інтересів і здібностей учнів. Тематику проекту можуть запропонувати і самі учні.
Результати проектів повинні бути матеріальними: презентація, відеофільм, альбом, комп'ютерна газета, альманах, тощо.
Розрізняють такі типи проектів.
- Дослідницькі проекти
- Творчі проекти
- Ігрові проекти
- Інформаційні проекти
- Практико-орієнтовані проекти
За кількістю учасників проекти поділяються на особистісні, парні та групові.
За тривалістю проведення проекти розрізняють короткодіючі (кілька уроків), середньої тривалості (від тижня до місяця), довготривалі (кілька місяців). На практиці частіше застосовують змішані типи проектів.
Важливо організувати зовнішню оцінку виконання проекту, що дозволяє підвищити ефективність його виконання, усунути труднощі, вносити вчасну корекцію. В ігрових проектах, що мають характер змагання, може використовуватися бальна система. Потрібно час від часу здійснювати моніторинг діяльності учнів.
Схема технології проектного навчання
№ з/п |
Етапи діяльності |
Зміст діяльності |
|
Підготовка. Визначення теми і мети проекту. |
Учні: обговорення, пошук інформації. |
|
Планування:
|
Учні: формулюють завдання і виробляють план дій. |
|
Збір інформації (спостереження, робота з літературою, анкетування, експеримент) |
Учні: збирають інформацію. |
|
Аналіз інформації, формулювання висновків. |
Учні: аналізують інформацію. |
|
Подання й оцінка результатів (усний, письмовий звіт та оцінка результатів і процесу дослідження за вчасно встановленими критеріями). |
Вчитель і учні беруть участь у колективному обговоренні, оцінюють зусилля, використані можливості, творчий підхід. |
Схема оформлення проекту Вибір назви проекту: включає узагальнену назву проблеми, коло питань; визначення загального напряму. Над цим працюють всі члени колективу спільно, і педагоги і учні. П етап 1. Написання проекту з окремими розділами. 2. Вказується мета і завдання проекту. 3. Визначаються етапи реалізації проекту; терміни його виконання. 4. Продумується механізм реалізації проекту. 5. Обов’язки та відповідальність учасників реалізації проекту. 6. Очікувані результати. 7. Оцінка й самооцінка проекту. |
Критерії оцінювання веб-сторінки
Вимога до особистості педагога
Вміння використовувати проектну технологію - показник високої кваліфікації педагога, його інноваційного мислення, орієнтації на особистісний і професійний розвиток учня у процесі навчання. Під час організації навчального проектування вчитель виконує такі функції:
- допомагає учням у пошуку джерел, необхідних їм у роботі над проектом
- сам є джерелом інформації (за умови, що вчитель добре знає свій предмет, компетентний в інших галузях науки, бачить точки їх зіткнення);
- координує весь процес роботи над проектом;
- підтримує і заохочує учнів; підтримує неперервний рух учнів у роботі над проектом.
- Треба вміти допомогти учневі, не виконуючи роботи замість нього,
Педагог повинен добре знати своїх учнів, їхні можливості, інтереси, бажання. Психологічна грамотність і компетентність учителя вкрай важливі для організації проектної діяльності учнів. Особливу роль відіграють креативні здібності вчителя, його творчий потенціал, досвід творчої діяльності. Самоцінність особистості важлива у цій технології як в жодній іншій.