Духовне виробництво - це виробництво свідомості: ідей, поглядів, переконань, гіпотез, теорій тощо. Воно здійснюється повсякденно і повсякчасно. Його багатогранність визначається багатогранністю свідомості як специфічного феномена людської дійсності, як суб’єктивно-ідеального буття людини в світі, сутність якого визначається рівнем усвідомлення специфіки тих процесів, речей, відносин, в межах яких воно одержує видимі і невидимі форми локалізації.
Проблема походження суспільної свідомості, як і свідомості взагалі, залишається відкритою. Теологія пояснює її апеляцією до Бога; Г.Гегель - до абсолютної ідеї; матеріалістична філософія (від Демокріта до К.Маркса і В.Леніна) - до відображення як результату діяння зовнішнього світу на людину, «перетворення енергії зовнішнього подразнення в факт свідомості» (В.Ленін). Залишаючи цю проблему для фазового розгляду (див.: Леонтьев А.Н. Проблемы развития психики. - М., 1972; МарголисДж. Личность и сознание: Пер.с англ. - М., 1986; Бердяев Н. Философия свободного духа. - М., 1927 - Т. 1-2; Гадамер Х.-Г. Истина и метод. - М., 1988), розпочнемо аналіз феномена суспільної свідомості з факту її кореляції різноманітними проявами суспільного буття: незалежно від походження суспільна свідомість охоплює суспільне буття, пояснює, відтворює його суперечливий плин в ідеальних формах - поняттях, судженнях, гіпотезах, теоріях тощо. Зазначений факт не заперечує жоден з означених підходів. У теології він одержує форму розуміння світу через пізнання Бога і його творінь; в філософії Г.Гегеля - освоєння світу через самопізнання абсолютної ідеї; в марксизмі - усвідомлення буття на основі його відображення.
Розуміння - сутнісна характеристика суспільної свідомості. Незалежно від того, чи виникла вона раніше за суспільне буття, чи є його відображенням, тобто вторинним елементом, розмову про суспільну свідомість можна розпочинати лише з моменту, коли в свідомості виникає розуміння сутності того предмета, який свідомістю охоплюється. Суспільна свідомість є своєрідним «розуміючим охопленням» буття, його поясненням, узагальненням до рівня ідеального уявлення про майбутнє. Ідеальне майбутнє передує реальному буттю. У цьому плані «розуміюча свідомість» передує діяльності, цілеспрямовує її, визначає горизонти розвитку суспільства.
У широкому розумінні питання про співвідношення суспільної свідомості й життя (суспільного буття) втрачає статус основного питання філософії. Життєвий процес постає як органічна єдність свідомості і буття, ідеального й матеріального, духовного та реального. Найімовірніше може йтися про їхню взаємодію, далі якої пізнання втрачає сенс і перетворюється на спекуляцію. Свідомість і буття, матеріальне й ідеальне зумовлюють одне одного, постають як відносно самостійні феномени життя. Абсолютизація значення (первинності чи вторинності) будь-якої складової життєвого процесу заводить теорію в глухий кут, лишає її евристичності. Таким же чином суспільне буття неможливе без суспільної свідомості, і навпаки. Адже доки не було суспільної свідомості, доти не було й суспільного буття. Тваринне життя людиноподібної істоти не можна назвати суспільним. Суспільним, тобто людським, життя ставало поступово як продукт не тільки спільної діяльності людей, а й все більш усвідомленого ставлення індивіда до дійсності, інших людей і до самого себе.
Суспільну свідомість можна вивчати в різних аспектах: в гносеологічному - вчені дискутують про співвідношення свідомості з буттям через призму первинності-вторинності; в історичному - йдеться про рівень розвитку свідомості в плані більш-менш грунтовного розуміння дійсності; в психологічному - досліджуються психічні процеси, що лежать в основі свідомості; в соціологічному - вчені розмірковують про роль свідомості в житті суспільства, його специфічних формоутворень (типів, видів, форм) зокрема.
Вивчаючи феномен суспільної свідомості, соціальна філософія враховує всі ці аспекти і разом з тим не зводиться до них, не є їхньою сумарною дисципліною. Вона реалізує свій особистий зріз, суть якого - вивчення питання про статус, суб’єкт і функціональні можливості суспільної свідомості як одного із спонукальних чинників людської життєдіяльності. Соціальна філософія намагається проникнути в таємницю продуктивної сили суспільної свідомості, виявити шляхи і засоби її використання. Наприклад, К.Маркс розмірковував над продуктивною силою класової самосвідомості; М.Вебер - релігійної; М.Данилевський - етнічної. Сучасна доба поставила питання про продуктивну силу національної самосвідомості. Все це - різноманітні зрізи соціально-філософського аналізу суспільної свідомості, що, безумовно, відрізняється від гносеологічного, психологічного, історичного.
У структурному вимірі суспільна свідомість складається з таких елементів: індивідуальна (суспільна) свідомість і безпосередньо суспільна свідомість; емпірична (здоровий глузд) і теоретична суспільна свідомість; суспільна психологія норми та уявлення, що складаються у повсякденному житті; усну народну творчість, зафіксовану в приказках, казках, анекдотах тощо. Здоровий глузд, як правило, вдовольняється оцінкою і узагальненням фактів повсякденного життя, концентрує знання в судженнях, забезпечує успішну поведінку і діяльність людей у межах відносно сталих, стандартних обставин. Здоровий глузд, будучи поважним супутником у чотирьох стінах, «переживає найдивовижніші пригоди, як тільки він зважиться вийти на широкий простір дослідження» (Маркс К., Енгельс Ф. Твори. - Т.20. - С. 21-22).
Здоровий глузд не одразу сприйняв, наприклад, істини про кулястий вигляд Землі, про рух її навколо Сонця, теорії відносності (А. Ейнштейн), перетину паралельних прямих у нескінченному просторі (М.Лобачевський) тощо. Практична неспроможність здорового глузду виявляється відразу, коли він претендує на загальнонаукове та загальнофілософське узагальнення.
Теоретична свідомість - сукупність поглядів, що узагальнюють широкий спектр явищ і фактів дійсності, узгоджених між собою певним рівнем систематизації, послідовності, логіки та пов’язаних з філософсько-світоглядними принципами і настановами. Вона забезпечує орієнтацію діяльності людини, грунтується на суспільно-історичній практиці, узагальнює її досвід, розвиває його, моделює нове знання, що випереджає розвиток дійсності і постає чинником її формоутворення. Прикладом тому є квантова механіка, теорія відносності, еволюційне вчення Ч.Дарвіна, теорія додаткової вартості К.Маркса.
Підкреслюючи загальний характер теоретичної свідомості, слід мати на увазі, що її можливості також не безмежні. Як Бог не може створити камінь, який він був би не в змозі підняти, так і людство не може створити теорію, яка б охоплювала життя у всіх його тонкощах і нюансах. «Теорія, мій друже, сіра. А древо життя - золоте», писав Й.Гете. «Якщо життєві факти не вкладаються в теорію, то гірше для теорії», - вважав Г.Гегель. Теорія повинна переосмислити свої основи, перебудувати наявне знання, логіку і навіть висновки. Саме в цій ситуації теоретичній свідомості на допомогу приходять здоровий глузд, буденна свідомість.
Буденна свідомість не займається обгрунтуванням чи доведенням знань. Яким чином вони одержані, на чому грунтуються, чим їх можна довести - всі ці питання її не турбують. Наприклад, народна медицина вражає лікарів і вчених своєю необгрунтованістю і дивовижною ефективністю. Багато в чому вона перекриває можливості сучасної медицини, лікувальної практики. Проте офіційні лікувальні заклади ще широко не застосовують народну медицину. Теорія стримує практику, і від цього страждає не тільки практика, а й теорія, яка могла б значно глибше проникнути у світ непізнанного за умови залучення знання, здобутого буденною свідомістю.
Своєрідні характеристики притаманні і таким відносно самостійним елементам суспільної свідомості, як суспільна психологія та ідеологія. Суспільну психологію часто називають ще масовою свідомістю (Уледов А. Структура общественного сознания. - М., 1968. - С. 161). В принципі, це не викликає заперечень, бо за формою і способом існування суспільна психологія дійсно є свідомістю мас. Вона постає як сукупність почуттів, настроїв, емоцій, навичок, звичаїв, особливих рис характеру, що притаманні певній групі людей або суспільству. Суб’єктом суспільної психології є люди, що проживають у певних об’єктивно-суб’єктивних умовах, спілкуються між собою, переживають спільні соціально-психологічні стани симпатії, антипатії, страху, відчаю, надії і злагоди. Суспільна психологія - це синкретична свідомість. Різноманітні погляди, чуттєві стани (моральні, політичні, естетичні, релігійні, філософські, а також інтереси - загальнолюдські, класові, національні, індивідуальні) містяться в ній у розпорошеному стані. Чіткої грані між ними, як правило, не існує. Релігійні погляди, настрої, вірування переплітаються з моральними і естетичними; філософський світогляд обіймає світоглядні узагальнення побутової свідомості; політичні настрої та почуття тісно взаємодіють, тому неможливо провести будь-яку межу між ними.
Суспільна психологія - сфера емоційної свідомості. Почуття в ній передують розуму, пристрасні переживання (задоволення, незадоволення, страх, гнів, радість, здивування, любов, сором тощо) підміняють раціонально обгрунтовані доводи здорового глузду чи науки.
Висока емоційна напруга, що пронизує суспільну психологію, робить її безпосереднім чинником, мотивом поведінки і діяльності людини.
Суспільна психологія - багатовимірне явище. І хоч різкої межі між пластами, звичайно, нема, все ж досить помітними й відносно самостійними її формоутвореннями є суспільні настрої і звичаї, громадська думка, національний характер. Вивчення зазначених формоутворень, їхньої ролі в житті суспільства і людини постає проблемою, що має безпосередньо практичне значення. Сьогоденний рівень організації соціуму й розвитку суспільної свідомості зумовлює той факт, що соціум не приймає командно-адміністративних дій. Тому слід враховувати інтереси людей, їхню психологію, суспільні настрої та установки. Без їх вивчення про ефективність соціальної політики не може бути й мови (Горшков М.К. Общественное мнение. - М., 1988; Грушин Б. А. Массовое сознание. - М., 1987; Сергиенко П.А. Массовое политическое сознание. - Киев, 1991).
Суттєвим і значущим елементом суспільної свідомості є ідеологія. На відміну від суспільної психології, ідеологія створюється фахівцями. Ідеологія охоплює переважно класові інтереси, обстоює й захищає їх. Саме тому її розглядають здебільшого як класову свідомість. Це - систематизована, теоретично оформлена сукупність ідей, поглядів, переконань. Різноманітні шари свідомості (політичний, естетичний, моральний, релігійний тощо) одержують в ідеології певну інтерпретацію і оцінку. Вони, так би мовити, розкладені по полицях відповідно до потреб суб’єкта.
Ідеологію часто називають ілюзійною свідомістю. І в цьому є певний сенс. Ідеологія має справу не з самою дійсністю, а з її відображенням. Ідеологія захищає інтереси певного суб’єкта, базуючи їх обгрунтування на вторинних даних про дійсність. Нині найбільш ефективною ідеологічною формою відтворення загального є релігія. Інші форми ідеології - буржуазна, пролетарська, соціалістична - орієнтуються переважно на свого суб’єкта. Людська загальність виступає в них, як правило, лише в декларативній формі. Особливо різко це виявилося в пролетарській ідеології, що, з одного боку, проголосила свій суб’єкт - пролетарську масу - найбільш прогресивною частиною суспільства, а з другого - підпорядкувала їй інтереси всіх інших верств населення. Це призвело до нового кола суспільного розбрату і конфронтації. Як елемент суспільної свідомості, ідеологія є опосередкованим чинником людської діяльності.
Функції суспільної свідомості різноманітні. їх не можна звести до відображення суспільного буття, адже свідомість не лише відображує світ, а й творить його. Різнобарвність функціональних проявів свідомості досить тривалий час у вітчизняній літературі замовчувалася.
Західна соціально-філософська література репрезентує більш широку палітру поглядів на функціональні особливості суспільної свідомості. Так, В.Вундт (1832-1920) скрупульозно проаналізував соціальне функціонування психології народу та її складових - колективної волі і народного духу; Е.Дюркгейм (1858— 1917) показав різнопланові функціональні прояви релігії і форм пізнавальної діяльності; М.Шелер (1874-1928) дав фундаментальну інтерпретацію історичних умов, що заважають ефективному втіленню в практику різноманітних життєвих, духовних і релігійних цінностей; Т.Парсонс (1902-1979) і Р.Мертон (н. 1910р.) узагальнили принципи так званої соціології пізнання й репрезентували соціологічний аналіз системи функціонування ідей незалежно від економічної і політичної структури суспільства.
Вивчення різноманітних підходів і поглядів дає можливість розглядати суспільну свідомість як поліфункціональний феномен, найбільш фундаментальними проявами якого є пізнавальна, комунікативна, прогностична, оціночно-імперативна, інтегративно-мобілізуюча, мотиваційна, регулятивна і виховна функції. Пізнавальна функція суспільної свідомості здійснюється здебільшого у двох основних формах: як безпосередній процес масового усвідомлення світу шляхом узагальнення і систематизації емпірично набутих досвіду і знань; як процес цілеспрямованого, спеціалізованого, професійного здобуття знань, підпорядкованих потребам суспільно-історичної практики. Сумарним результатом побутово-масового освоєння світу є побутова свідомість, здоровий глузд, суспільна психологія. Професійне усвідомлення дійсності репрезентує такий суспільний інститут, як наука.
На рівні побутової (масової) свідомості пізнавальна функція багато в чому має випадковий характер. Процес пізнання здійснюється не відповідно до загальних закономірностей, а найчастіше шляхом спроб і помилок. Він набуває емоційного забарвлення й підпорядковується задоволенню безпосередніх життєвих потреб.
Наукове пізнання є цілеспрямованим процесом ідеального освоєння дійсності. Його продукти не лише повторюють в ідеальній формі наявну реальність, а й відображають її об’єктивні закономірності з погляду перетворень і змін, що відбуваються завдяки практичній діяльності людини.
Пізнавальну функцію виконує кожна форма суспільної свідомості, хоча реалізується вона в них не однаково. Для одних вона є головною, для інших - підпорядкованою більш загальним сутнісним особливостям. Наприклад, мораль пізнає світ через призму добра і зла. Парадигмою релігійного усвідомлення дійсності є ідея Бога. Ідеологія сприймає дійсність через її попереднє відображення в дзеркалі суспільного інтересу. Філософія розглядає найбільш загальні закони і закономірності життя, діяльності, мислення. Пізнання постає головною і, по суті, єдиною функцією для такої форми суспільної свідомості, як наука.
Індивідуальна свідомість - це духовний світ кожної особистості. В ньому індивідуальним чином виявляються найбільш суттєві (і випадкові) особливості духовного життя суспільства, риси, пов’язані з своєрідністю життєвого шляху, пізнання, культури та виховання даної особистості. Індивідуальна свідомість формується на основі засвоєння сукупності знань, культури, цінностей, норм, здобутих людством у процесі історичної еволюції. Разом з тим індивід, що в духовному розвитку в загальних рисах повторює ходу духовної еволюції людства, має певний рівень автономії і свободи. Він йде індивідуальним шляхом пізнання і самопізнання. Саме тому індивідуальна свідомість не є спрощеним (чи звуженим) повторенням суспільної свідомості, а постає особливим феноменом, що може впливати на духовний розвиток доби, вести за собою народи, класи, нації.
Власне суспільну свідомість також не варто уявляти як просту суму індивідуальних свідомостей. Це - специфічна духовна система, що існує у вигляді різноманітних форм: системи філософських, наукових, художніх, моральних, правових, політичних ідей та уявлень. Її характерною особливістю є відносна самостійність щодо індивідуальної свідомості і суспільного буття. Основу власне суспільної свідомості становлять традиції, моральні норми, громадська думка, настрої, погляди, звичаї, смаки тощо.
Емпіричну свідомість часто називають повсякденною свідомістю, або здоровим глуздом. Вона включає накопичений за віки емпіричний досвід та знання.
|