1. Контрольні запитання, які пропонують ставити
в таких варіантах:
–
Які нові застосування ви можете запропонувати?
–
Що можна збільшити (зменшити)?
–
Що можна змінити, перевернути?
–
З чим можна скомбінувати (зіставити, об’єднати)?
2.
Для розвитку критичності мислення учням можна
пропонувати завдання на виявлення "недосконалості” нового приладу; пошук
"вузьких місць” в роботі; пошук нових функцій відомих предметів тощо.
3.
Задачі на знаходження певного об’єкту або рішення на
основі подібностей (аналогії) з відомим, що розв’язують методом "синектики”.
Наприклад: вивести поняття на основі трьох даних:
–
молоко, трава, крем (їжа);
–
рука, кут, коло (циркуль).
4.
Прийом комбінування полягає в тому, щоб
знайти прояв об’єктів в іншій основі системи відношень, в новій якості.
5.
В прийомі асоціації лежить принцип "об’єднання не
об’єднуваного”, тобто характерні властивості об’єкту деформуються аж до
перетворення його в свою протилежність. Головна логічна операція в процесі
використання цього прийому – синтез, коли за основу береться результат, який
має забезпечувати сам предмет через свою певну функцію.
6. "Метод
Колумба” Суть цього методу полягає у використанні прихованих можливостей об’єктів.
(Для чого можна застосувати швацьку голку? Придумати 20 застосувань молотка).
7. Метод "Делфі” передбачає пошук рішень даного завдання
самостійно кожним членом команди. Відбір їх робиться на основі порівняння і
вибираються ті варіанти, які співпадають.
8. "Мозковий штурм” – це генерування ідей в атмосфері
стимулювання. Командам дається завдання, необхідно знайти найбільш оригінальне
вирішення його. Правилами гри забороняється критикувати навіть самі незвичайні
рішення. Вибираються і оцінюються найефектніші.
Великі можливості для активізації
пізнавальної діяльності учнів на
основі проблемного навчання дає організація "Мозкової атаки”. "Мозкова атака” – це
короткочасне разове об’єднання учнів з
метою вирішити якусь поставлену проблему, завдання. Особливості цієї форми –
максимальна зосередженість учнів на поставленій вчителем проблемі, активна
участь усіх, необхідність вирішити проблему в короткий строк.
"Мозкова атака”.: - Розвиває
пізнавальну активність учнів.
- Активізує
розумову діяльність, логічне мислення.
- Поліпшує
виховання, співробітництво, відповідальність.
- Вносить
різноманітність у їхню навчальну діяльність.
- Дає можливість
відчути себе здатним на творчу роботу,
проявити свої здібності.
"Мозкова атака” – це колективна
робота, яка сприяє зближенню учнів, зміцненню їхніх взаємовідносин; складаються сприятливі умови для розвитку як
всієї групи, так і особистості кожного учня. Навіть в тих, що не встигають,
з’являються успіхи в навчанні, тому що в результаті взаємодопомоги ліквідуються
прогалини в знаннях, розвивається наполегливість і потреба в розумовій праці. "Мозкова атака” захоплює більшість учнів,
зменшує кількість пасивних і байдужих.
|