Портфоліо педагога
-
узагальнення і систематизація педагогічних досягнень
Портфоліо (в перекладі з фр. - «викладати», «формулювати»,
«нести» і «лист», «сторінка» або «досьє», «збірник досягнень»; у перекладі з
італ. - «папка з документами» «папка спеціаліста»). (Словник іноземних слів).
Тобто це — повна збірка власних досягнень, своєрідне досьє. Портфоліо дозволяє
враховувати результати, досягнуті вчителем у ріних видах діяльності:
навчальній, виховній, творчій, методичній, дослідницькій. Основна
мета портфоліо — оцінювання роботи вчителя за темою самоосвіти, характеру його
діяльності, відстежування творчого і професійного зростання вчителя, сприяння
формуванню навиків рефлексії (самооцінки). Проблема
становлення і розвитку професіоналізму є загальнодержавною проблемою, вирішенню
якої надається
пріоритетне значення. Педагог
повинен володіти всією сукупністю знань, умінь і навиків, а заснована на них
особиста, соціальна і професійна компетентність — уміння самостійно здобувати,
аналізувати і ефективно використовувати інформацію, уміння раціонально й
ефективно працювати у цьому мінливому світі. Вчитель
- головна дійова особа будь-яких освітніх перетворень, які вимагають від нього
переорієнтації своєї діяльності на нові педагогічні цінності, що, у свою чергу
висвічує одну з основних проблем в роботі по підвищенню профмайстерності
педагогів — формування дослідницької культури. Сьогодні
вчитель поставлений в такі умови, коли опанування дослідницьких навиків
виступає обов'язковою умовою його формування як педагогічного суб'єкта згідно
новій парадигмі і методології освіти. Лише з таким педагогом можна говорити про
якісну освіту, оскільки якість освіти— це показник розвитку суспільства,
національної культури, національної самосвідомості. Сьогодні
існує багато підходів до формування навиків рефлексії (самооцінки) у вчителя.
Вчителя не заженеш у формулу «знання — уміння — навики», і немає інструменту,
яким можна виміряти все благородство душі вчителя, неповторні моменти його
творчості в учбовому процесі. Нічим не вимірюються в праці вчителя і осяяння,
які не виникають ні з чого і нізвідки, а готуються всім попереднім досвідом
вчителя, його безконечними діалогами з самим собою. З
іншого боку, у вчителя повинно бути «досьє успіхів», в якому відбивається все
радісне, цікаве і гідне з того, що відбувається в житті вчителя. Таким «досьє
успіхів» може стати «портфоліо педагога». Кожним
педагогом в рамках спільної методичної теми ведеться власне дослідження за
індивідуальною темою. Результати цієї роботи узагальнюються на засіданнях
методичних об'єднань, публікуються статті в збірках і педагогічних виданнях. У
кожного вчителя має бути науково-методична тека (портфоліо), в якій буде
зібрана за розділами вся інформація про діяльність педагога, його досягнення,
хід роботи над дослідницькою темою. Конкурентноспроможність
людини на ринку праці, як відомо, багато в чому залежить від його здатності
опановувати нові технології, адаптуватися до мінливих умов праці, тому важливе
використання технології «портфоліо вчителя» для педагогічного колективу,
особливо для вчителів, що атестуються. Роль
нових технологій слід розглядати як необхідну умову інтелектуального, творчого і етичного
розвитку.
Вимоги до
оформлення портфоліо і принцип роботи
- Самомоніторинг.
- Достовірність.
- Об'єктивність.
- Спрямованість автора на
самовдосконалення.
- Структуризація матеріалів, логічність
і лаконічність викладу.
- Акуратність і естетичність оформлення.
- Цілісність, тематична завершеність
представлених матеріалів.
- Наочність результатів роботи.
- Технологічність.
Структура портфоліо може бути будь-якою.
Рекомендовані
розділи портфоліо
Розділ 1. Спільні відомості про вчителя: Включає
матеріали, що відображають досягнення вчителя в різних областях: Цей розділ
дозволяє судити про процес індивідуального розвитку педагога.
-
прізвище, ім'я, по батькові, рік
народження;
- освіта (що і коли закінчив, отримана
спеціальність і кваліфікація за дипломом);
- трудовий і педагогічний стаж роботи в
навчальному закладі;
- підвищення кваліфікації (назва
структури, де прослухані курси, рік, місяць, проблематика курсів);
- копії документів, що підтверджують
наявність вчених і почесних звань і ступенів;
- найбільш значимі урядові винагороди,
грамоти, листи подяки;
- дипломи різних конкурсів;
- інші документи на розсуд того, хто
атестується.
Розділ 2. Результати педагогічної діяльності: Матеріали
даного розділу повинні давати уявлення про динаміку результатів педагогічної
діяльності вчителя, що атестується, за певний період. У цей розділ вносяться
- матеріали результатів освоєння учнями
навчальних програм і сформованості у них основних компетентностей з предмету,
що викладається;
- порівняльний аналіз діяльності
педагогічного працівника за минулі роки на підставі контрольних зрізів, участі учнів
у олімпіадах, конкурсах;
- результати проміжної і підсумкової
атестації учнів;
- зведення про наявність відмінників;
- відомості про вступ до вузів за фахом
і тому подібне.
Розділ 3. Науково-методична діяльність: У цей розділ вносяться
методичні матеріали, що свідчать про професіоналізм педагога:
- обґрунтування вибору того, хто
атестується навчальної програми і комплекту навчально-методичної літератури;
- обґрунтування вибору того, хто
атестується використовуваних освітніх технологій;
- обґрунтування вживання тим, хто
атестується в своїй практиці тих або інших засобів педагогічної діагностики для
оцінки освітніх результатів;
- використання
інформаційно-комунікативних технологій в навчальному процесі;
- робота в методичному об'єднанні;
- участь в професійних і творчих
педагогічних конкурсах;
- участь у предметних тижнях;
- організація і проведення
«майстер-класів і т. п.;
- проведення наукових досліджень;
- розробка авторських програм;
- написання рукописів кандидатської або
докторської дисертації;
- підготовка творчого звіту, реферату,
доповіді, статті;
- інші документи.
Розділ 4. Позаурочна
діяльність: Розділ
містить документи:
- список творчих робіт, рефератів
навчально-дослідницьких робіт, проектів, виконаних учнями по предметах;
- список переможців олімпіад, конкурсів,
змагань, інтелектуальних марафонів та ін.;
- сценарії позакласних заходів,
фотографії і відеокасети із записом проведених заходів (виставки, наочні
екскурсії, КВК, брейн-ринги і т. п.);
- програми роботи гуртків і
факультативів;
- інші документи.
Розділ 5. Навчально-матеріальна база: У цьому розділі
вміщується виписка з паспорту учбового кабінету:
- список словників та іншої довідкової
літератури по предметах;
- список наочних посібників (макети,
таблиці, схеми, ілюстрації, портрети та ін.);
- наявність технічних засобів навчання
(телевізор, відеомагнітофон, музичний центр, діапроектор та ін.);
- наявність комп'ютера та комп'ютерних
засобів навчання (програми віртуального експерименту, контролю знань,
мультимедійні підручники і т. п.);
- аудіо- і відеопосібники;
- наявність дидактичного матеріалу,
збірок завдань, вправ, прикладів рефератів і творів та ін.;
- показники якості навченості учнів;
- інші документи за бажанням
вчителя.
Коментар до портфоліо має бути вдумливим, таким, що
відображає власні думки вчителя відносно його діяльності, дає повну картину
творчого зростання педагога. Він може бути представлений у вигляді окремого
листа читачеві, виступу, короткого параграфа з вираженням своїх думок,
пояснювальної записки та інше. У
документах збираються матеріали, що регламентують роботу педагога (положення
про єдиний орфографічний режим, ведення і перевірку зошитів, норми оцінки та
ін.). Творче досьє повинно містити збірки різних творчих, проектних, дослідницьких
робіт вчителя, опис його авторських методик, розробок, програм; а також дані
про основні направлення його творчої активності, участі в наукових
конференціях, конкурсах, педагогічних читаннях, проходження курсів підвищення
кваліфікації; карта творчого зростання та ін. У
діагностиці успішності вчителя розміщуються результати оцінки і самооцінки
педагога: особистості вчителя, педагогічної діяльності, педагогічного
спілкування, якості освітнього процесу (аналіз роботи за минулі роки: зрізи
знань, підсумки успішності, учбове навантаження вчителя, програмний банк,
використання сучасних технологій, результати олімпіад, план розвитку кабінету). Відгуки містять характеристики відношення педагога до різних видів діяльності,
представлені адміністрацією, колегами, батьками, а також самоаналіз діяльності
педагога: відгук про творчу роботу, педагогічних читаннях, педрадах та ін.,
рецензія на статтю, методичний бюлетень про проведені відкриті уроки, висновок
про якість виконаної роботи (творчої, дослідницької), резюме, підготовлене
педагогом, з оцінкою власних професійних досягнень. Підходи
до побудови портфоліо можуть бути всілякими залежно від індивідуальних
особливостей вчителя. Важливо, щоб вчитель проаналізував свою роботу, власні
успіхи, узагальнив і систематизував педагогічні досягнення, об'єктивно оцінив
свої можливості і побачив способи подолання труднощів і досягнення вищих
результатів.
Розділ 6. Перспективи діяльності.
Це плани на майбутнє.
|