ЗМІСТ І МЕТОДИКА ВСТУПНОГО ІНСТРУКТУВАННЯ
- Однією
з найважливіших задач вступного інструктажу є вміння майстра вірно розкрити
мету уроку. "Цільова" установка на урок – це не лише повідомлення, що
повинні робити учні, скільки роз’яснення "для чого це буде робитись"
Це створює в учнів певну мотивацію роботи, викликає інтерес, стимулює їх
пізнавальну і трудову діяльність.
Серед ефективних методичних прийомів цільової установки на
урок слід відмітити наступні:
-
створення
ситуації "нового" у вирішенні виробничих завдань;
-
організація
бесід, дискусій раціонального використання обладнання, технологічних процесів,
у ході яких учні впевнюються в необхідності досконалого засвоєння прийомів і
способів виконання робіт, розширення і поглиблення раніше одержаних вмінь.
Досвідчені майстри
користуються для цього різноманітними прийомами:
-
демонстрація
зразків відмінно виконаної роботи:
-
показ
значення вивчених способів роботи для досконалого оволодіння професією:
-
розкриття
ролі і місця робіт, які будуть
виконувати учні.
- Під час
вступного інструктажу, майстру необхідно пов'язувати матеріал наступного уроку
із знанням учнів – основою для виконання вправ і с/р.
- На
уроках в/н актуалізація знань і вмінь проводиться шляхом опитування учнів на
початку вступного інструктажу по матеріалу спец предметів і минулих уроків в/н.
- Слід
особливу увагу звернути на зміст питань і предмет опитування. Мета опитування
на уроках в/н – не стільки у перевірці знань учнів, скільки в забезпеченні
теоретичної основи їх майбутньої діяльності. Тому і зміст питань повинен мати
суто практичну спрямованість. По можливості питання повинні мати продуктивний
характер: їх необхідно ставити у такій формі, щоб відповідь на питання вимагала
не тільки пригадування, але й активного мислення. Такі питання починаються словами:
"Чому", "Поясніть", "Порівняйте…і зробіть
висновки". Звичайно, кількість таких питань повинна зростати поступово, в
міру накопичення в учнів досвіду і знань.
- Основою
вступного інструктажу є пояснення і показ прийомів та способів виконання
навчально-виробничих робіт при вивченні операцій і розбір технологічної
послідовності виконання наступної роботи при вивченні "комплексних
тем".
-
Особливого
значення набуває інструктування учнів при початковому вивченні операцій,
функцій, обов’язків. Всі прийоми, способи, форми організації роботи, які
вивчаються – все це для учнів нове, складне і незнайоме. І тут вони потребують
дохідливого, обґрунтованого і чіткого інструктування майстром. Досвідчені
майстри завжди знають, у чому утруднення учнів, які типові помилки вони
допускають, і тому процес вступного інструктування будують з позиції
попередження цих помилок і утруднень.
-
Дуже
уважно майстер повинен відібрати "прийоми", котрі він збирається
демонструвати учням, маючи на увазі, що показувати на уроці слід тільки ті з
них, які є новими для учнів. При цьому особливу увагу слід приділити процесу
виконання відповідних прийомів: що і чому демонструється в уповільненому темпі,
в які моменти трудової дії робляться зупинки, що при цьому пояснюється, які
елементи прийому відокремлюються, які окремі трудові рухи показуються
багаторазово і т.ін.
-
У
міру накопичення в учнів досвіду, їх все більше треба залучати до самостійного
розбору технічної документації; технічного планування, вибору інструментів,
пристосувань, режимів, користування довідковими матеріалами.
- Потрібно
пам’ятати і оцінювати виховний важливий вплив на учнів вступного інструктажу і
всього уроку в цілому. Тому необхідно так інструктувати учнів, щоб вони чітко
розуміли, що їм належить робити, для чого, як їх робота поєднується і впливає
на роботу інших, до чого може привести недбалість, неуважність, низька якість;
яку перспективу має їх сьогоднішня праця. Все це можливо тільки тоді, коли учні
будуть виконувати серйозні, корисні навчально-виробничі роботи, бачити свій
професійний ріст. Значна виховна роль особистого прикладу майстра в/н,
насамперед, це стосується рівня його професійної, педагогічної майстерності,
організованості у роботі. З рішенням виховних задач тісно пов'язаний стиль
діяльності, педагогічний такт майстра, обстановка в якій проводиться
інструктування.
- Важливе
значення для майстра в/н має вміння вислуховувати учня, вірно реагувати на їх
помилки, вміння тактовно пояснити і зробити зауваження, при цьому необхідно
слідкувати за інтонацією, з якою майстер робить зауваження, особливо це
стосується невстигаючих учнів. Важливе значення має характер взаємовідносин між
майстром і учнем.
- Основна
мета вступного інструктування – це підготовка учнів до успішного виконання
навчально-виробничих робіт на уроці.
- Під
час закріплення нового матеріалу, майстер в/н особливе значення повинен
приділяти такому елементу, як засвоєння навчального матеріалу вступного
інструктування. Закріплення і перевірка засвоєння матеріалу вступного
інструктажу проводиться у формі опитування учнів. Опитування повинно носити
суто практичний характер. Це відтворення показаних майстром прийомів виконання
і контролю робіт, розбір креслень, схем та іншої документації, обґрунтування
порядку виконання робіт, розбір технічних вимог і т.ін. На таку перевірку не
потрібно економити часу, особливо при початковому вивченні нових прийомів і
операцій.
- До
заключної бесіди необхідно залучати якомога більше учнів, особливо
невстигаючих. Закінчувати вступне інструктування можливе тільки тоді, коли є
впевненість, що більшість учнів успішно розібралися у змісті робіт і зможуть
якісно їх виконувати.
|