Відповідь завжди залежить від самого питання, якості і точності його формулювання. Ставлячи невірне запитання, ви отримаєте таку ж відповідь. А ось для того, щоб отримати дійсно ділову пораду і дізнатися істинну думку оточуючих, потрібно знати, як правильно запитати. Отже, спробуємо розібратися.
5 помилок запитувача
- Поставити запитання, в якому вже міститься відповідь. Дуже часто у запитувача є якийсь свій варіант відповіді, і він хоче перевірити його. У цьому випадку важливо, щоб питання не містило вказівок на «правильну» відповідь. Якщо ви дійсно хочете знати думку співрозмовника, а не просто вирішили розділити з ним відповідальність, не давайте зрозуміти, що чекаєте тільки його схвалення.
- Поставити закрите питання. Закритими називають питання, що передбачають обмежене число варіантів відповіді. Як правило, два або три. Найвідоміший приклад - шекспірівське «бути чи не бути». Простий приклад: начальство навантажує вас додатковою роботою. «Погодитися або відмовитися?» Не упустіть тим самим варіант «Погодитися, але за надбавку до зарплати».
- Зробити вигляд, що зрозуміли відповідь, хоча це не так. Не всі відповіді однаково зрозумілі. Незрозуміла відповідь марна. Якщо ви не впевнені, що зрозуміли співрозмовника, не варто приховувати цей факт.
- Тиснути на відповідаючого. «Якого біса в тебе там діється з проектом?» «Ти взагалі збираєшся працювати?», «Що за дурниці ти мені показуєш?» У всіх цих випадках запитувач отримає у відповідь тільки виправдання. Якщо ваша мета - змусити співробітника визнати провину, то ви все робите правильно. Якщо ж стоїть мета розібратися в проблемі, то тиск на відповідального тільки зашкодить.
5. Поставити цілу серію питань. Цей спосіб настільки хороший, що його використовують навмисно, коли не хочуть почути відповідь. Просто задайте співрозмовнику безліч питань поспіль, бажано перебиваючи його. І все. Його мозок перевантажений, і ні на одне із запитань відповіді ви не отримаєте.
5 хороших ідей для правильних питань
- Підготуйтеся. Якщо вам належить розмова, де ви будете задавати важливі питання, має сенс підготуватися заздалегідь: визначити суть проблеми і мету бесіди, накидати список питань.
- Формулюйте питання одним реченням. Варто використовувати цей прийом, щоб позбутися від «підказок» в питаннях. До того ж короткі питання, як правило, більш зрозумілі. Намагаючись вкластися в одну пропозицію, ви самі краще зрозумієте суть проблеми.
- Сформулюйте кілька варіантів питання. Це дозволить поглянути на проблему з різних сторін. Корисним буває задати одне і те ж питання стосовно різних часових проміжків. Наприклад, не "Що можна зробити для збільшення продажів?», А «Що можна зробити для збільшення продажів в найближчий місяць?».
4 Починайте питання зі слова «чому». Такі питання спрямовані на виявлення причини. «Чому» дуже добре пом'якшує директивні питання. Наприклад, замість «Ти досі не здав проект. Що відбувається?» Краще запитати «Чому не виходить здати проект вчасно?». Є навіть спеціальна техніка виявлення прихованих причин - техніка «5 чому».
5. Ставте уточнюючі питання. Серед важливих питань мало таких, що передбачають коротку, зрозумілу і єдину відповідь. Набагато частіше ми стикаємося з проблемами, які мають багато варіантів вирішення, а наслідки складно оцінити. Кілька послідовно поставлених запитань, кожне з яких розвиває і уточнює попереднє, дозволяють отримати більш глибокі і корисні відповіді. Якщо питання стає приводом до діалогу, дискусії, обговорення, це хороше запитання.
|