Дітям від 12 до 18 років запропонували добровільно провести 8 годин наодинці з самим собою, виключивши можливість користуватися засобами комунікації (мобільні телефони, інтернет). При цьому їм заборонялося включати комп'ютер, гаджети, радіо і телевізор. Зате дозволявся цілий ряд класичних занять: письмо, читання, гра на музичних інструментах, малювання, рукоділля, прогулянки і т.п.
Автор експерименту (сімейний психолог) хотіла довести свою робочу гіпотезу про те, що сучасні дітки надто багато розважаються, не в змозі самі себе зайняти і абсолютно не знайомі зі своїм внутрішнім світом. За правилами проведення експерименту, діти повинні були прийти на наступний день і розповісти, як пройшло випробування на самотність. Їм дозволялося описувати свій стан під час експерименту, записувати дії і думки. У разі надмірного занепокоєння, дискомфорту або напруги психолог рекомендувала негайно припинити експеримент, записати час і причину його припинення.
На перший погляд, затія експерименту здається вельми нешкідливою. Ось і психолог помилково вважала, що це буде абсолютно безпечно. Настільки шокуючих результатів експерименту не очікував ніхто. З 68 учасників до кінця експеримент довели тільки троє - одна дівчинка і два хлопчики. У трьох виникли суїцидальні думки. П'ятеро випробували гострі "панічні атаки". У 27 спостерігалися прямі вегетативні симптоми - нудота, пітливість, запаморочення, приливи жару, біль у животі, відчуття "ворушіння" волосся на голові і т.п. Практично кожен відчув почуття страху і занепокоєння.
Новизна ситуації, інтерес і радість від зустрічі з собою зникла практично у всіх до початку другої-третьої години. Тільки десять чоловік перервали експеримент, коли відчули занепокоєння через три (і більше) години самотності. Героїчна дівчинка, що довела експеримент до кінця, принесла мені щоденник, в якому вона всі вісім годин детально описувала свій стан. Тут уже волосся заворушилися на голові у психолога. З етичних міркувань, вона не стала публікувати ці записи. Що робили підлітки під час експерименту?
- Готували їжу, їли;
- Читали або намагалися читати,
- Робили якісь шкільні завдання (справа була в канікули, але від розпачу багато схопилися за підручники);
- Дивилися у вікно або вешталися по квартирі;
- Вийшли на вулицю і відправилися в магазин або кафе (спілкуватися було заборонено умовами експерименту, але вони вирішили, що продавці або касирки - не в рахунок);
- Складали головоломки або конструктор «Лего»;
- Малювали або намагалися малювати;
- Милися;
- Прибиралися в кімнаті чи квартирі;
- Грали з собакою чи кішкою;
- Займалися на тренажерах або робили гімнастику;
- Записували свої відчуття чи думки, писали лист на папері;
- Грали на гітарі, піаніно (один - на флейті);
- Троє писали вірші чи прозу;
- Один хлопчик майже п'ять годин їздив по місту на автобусах і тролейбусах;
- Одна дівчинка вишивала по канві;
- Один хлопчик відправився в парк атракціонів і за три години докаталась до того, що його почало рвати;
- Один юнак пройшов Петербург з кінця в кінець, близько 25 км;
- Одна дівчинка пішла в Музей політичної історії і ще один хлопчик - в зоопарк;
- Одна дівчинка молилася.
Практично всі в якийсь момент намагалися заснути, але ні в кого не вийшло, в голові нав'язливо крутилися «дурні» думки.
Припинивши експеримент, 14 підлітків полізли в соціальні мережі, 20 подзвонили приятелям по мобільнику, троє подзвонили батькам, п'ятеро пішли до друзів додому або у двір. Решта включили телевізор або занурилися в комп'ютерні ігри. Крім того, майже всі і майже відразу включили музику або сунули у вуха навушники.
Всі страхи і симптоми зникли відразу після припинення експерименту. 63 підлітка заднім числом визнали експеримент корисним і цікавим для самопізнання. Шестеро повторювали його самостійно і стверджують, що з другого (третього, п'ятого) разу у них вийшло.
При аналізі того, що відбувалося з ними під час експерименту 51 чоловік вживав словосполучення «залежність», «виходить, я не можу жити без ...», «доза», «ломка», «синдром відміни», «мені весь час потрібно ...», «злізти з голки »і т. д. Усі без винятку говорили про те, що були жахливо здивовані тими думками, які приходили їм в голову в процесі експерименту, але не зуміли їх уважно розглянути через погіршення загального стану.
Один з двох хлопчиків, успішно закінчив експеримент, всі вісім годин клеїв модель парусного корабля, з перервою на їжу і прогулянку з собакою. Інший спочатку розбирав і систематизував свої колекції, а потім пересаджував квіти. Ні той, ні інший не випробували в процесі експерименту ніяких негативних емоцій і не відзначали виникнення «дивних» думок.
Є над чим подумати ...
Інформація з книги Катерини Мурашова "Любити чи виховувати".
|