Вчені з Стокгольмського університету стверджують, що шведи, які провчилися в середній школі на рік більше звичайного терміну, живуть довше.
Цей висновок вчені зробили, вивчивши дані старого соціального експерименту, проведеного в Швеції в сорокових-шістдесятих роках минулого століття. Незабаром після Другої світової війни там було вирішено здійснити реформу освітньої системи, зокрема, збільшивши обов'язкову кількість класів середньої школи з восьми до дев'яти. У подібних випадках спочатку зазвичай проводять експеримент, і тільки після цього застосовують нову систему на всі школи. У Швеції цей експеримент тривав з 1949-го по 1962-й рік. 1,2 мільйона шведських дітей були розділені на дві групи. Одні вчилися в рамках старої загальноосвітньої системи з вісьмома класами, інші перейшли на девятикласне навчання, а найбільш обдаровані діти залишалися в школі ще на один рік. Коли в 1962-му році стало ясно, що нова система істотно підвищує освітні стандарти, її поширили на всі шведські школи.
Використовуючи інформацію, зібрану під час експерименту, а також дані переписів населення Швеції з 1961 по 2007-й рік, вчені з'ясували, що у віці між сорока і сімдесятьма роками смертність серед людей, які провчився додатковий рік, різко знизилася. Цікаво, що показники смертності у людей до сорокарічного віку виявилися ідентичними для обох груп - вони вмирали головним чином від онкологічних і серцевих захворювань, а також в результаті нещасних випадків.
Автори дослідження, Антон Лейгер і Дженні Торссандер, вважають, що причиною зниження смертності, безсумнівно, є більш висока освіченість тих, хто провчився в середній школі на один клас більше. На їхню думку, всі колишні дослідження на цю тему були недостатньо вагомими, адже в них завжди порівнювалися дві групи дітей, що жили в різний час, до і після реформи. Вони жили в різних умовах, за різними стандартами і впливом на їх здоров'я, крім рівня грамотності, могли впливати і інші фактори. Незвичайність шведського експерименту, що розділив дітей одного покоління на дві когорти, дозволила вченим відсікти всі ці фактори і з упевненістю заявити - більш грамотні живуть довше.
|