Зміст
- Поняття „естетична культура особистості”,
його зміст та критерії.
- Моральні характеристики особистості.
- Особистісна спрямованість керівника.
- Проблема гуманізації у навчальному
закладі.
- Вік і трудовий стаж керівника.
Ораторське вміння керівника та
організаторські здібності.
Поняття „естетична культура особистості”, його зміст та рівні cформованості
У суспільстві постійно здійснюється розвиток і зміна явищ матеріальної і
духовної культури у взаємодії їх змісту та форми. Реально оцінити оточуючі
явища, дати їм свою оцінку зможе тільки людина з високим рівнем сформованості
естетичної культури.
Естетична культура особистості - це органічна єдність розвитку естетичної
свідомості людини і її здібностей до естетичної творчості в різноманітних видах
життєдіяльності.
Естетика педагогічної праці керівника навчального закладу перш за все
включає в себе розвинену естетичну чуттєвість (естетичне сприйняття, емоції,
переживання, почуття і чуттєва частина естетичного смаку) і естетично
розвинений розум, або інтелект (раціональна частина естетичного смаку,
естетичний ідеал, естетичні потреби, погляди, переконання).
Завдяки естетиці, праця керівника
переходить у творчість. Творчий характер проявляється як в
матеріально-виробничій діяльності, так і в ідеальній, уявній формі – в її
естетичних ідеалах. Такі ідеали є
вираженням інтересів людини, мети її розуміння прекрасного і являються частиною
загальнокультурного ідеалу, соціального, морального й пізнавального.
Істина, добро, краса – три складові ідеалу.
Педагогічна праця керівника за будь-яких умов має відповідати цьому
ідеалу. Бо істина – це правильне знання, відповідність поняття предмету.
Предметна істина – втілене благо. Істину слід не тільки побачити, а й
здійснити. Керівникові потрібна не тільки соціальна програма, а й ідеал,
особистий, щось непорушне, як закони моралі. Необхідним чинником успішної роботи
є естетичні здібності людини, оскільки вони проявляють себе у всіх видах
діяльності, формують такий підхід до світу, який передбачає потребу в
удосконаленні всього життєвого середовища.
Наскільки естетично розвиненою є людина, можна дізнатись з таких критеріїв
та показників естетичної культури.
Естетична свідомість
- Естетичне ставлення до людей, до себе, до
справи;
- Почуття патріотизму, радості від своєї
діяльності;
- Обурення, сум, хвилювання, потрясіння
- Задоволення від сприймання або навпаки;
Естетичний інтелект
- Потреба в пізнанні, в удосконаленні світу,
у художній творчості;
- Естетичні ідеї, теоретичні концепції,
припущення;
- Естетичні інтереси, естетична мета;
- Розуміння прекрасного;
- Наявність естетичних переконань;
- Уміння бачити, чути, спостерігати, зіставляти,
порівнювати;
- Наявність естетичних норм;
- Усвідомлення свого й чужого естетичного
досвіду;
- Воля, витримка.
Естетична педагогічна діяльність, як сказано вище, передбачає творчий потенціал керівника; дає
можливість приймати оригінальні, нешаблонні рішення в усіх видах
життєдіяльності; і є універсальним засобом самоствердження особистості на
моральній основі.
Для виконання функцій керівника, особа повинна мати певні здібності.
Моральні характеристики особистості відбиваються в її ділових характеристиках.
Посадова особа, виконуючи своє соціальне призначення, виступає і як окрема
людина, і як втілення колективного інтересу у ставленні до державної системи, і
як уособлення цього загального інтересу у стосунках з окремим громадянином.
Складність позиції керівника зумовлена тим, що він повинен бути не тільки
фахівцем, розуміти проблеми галузі, а й мати спеціальні знання з теорії
управління, розбиратися у психології поведінки людей в групі.
Найважливіша складова авторитету – обізнаність, компетентність. Людина, що
поважає себе й інших, не візьметься керувати справою, що занадто далека від її
спеціальності, отримавши ж посаду, найголовнішим обов’язком вважає набуття
інформації і про суть справи, і про можливості виконавців. Бо головна
відповідальність, що лежить на керівникові – прийняття рішення і саме вчасне
його прийняття, чітке визначення участі кожного у виконанні завдання. Практика
показує, що саме цим обов’язком керівники іноді нехтують.
Поганий керівник, неспроможний прийняти рішення, з якого завгодно приводу
скликає наради, тим самим розпорошує відповідальність, перекладає її на
підлеглих. А отримуючи негативні наслідки своїх розпоряджень, пояснює, що його
наказ був зовсім іншим, його неправильно зрозуміли чи навмисно перекрутили, і
таким чином підставляє під удар своїх підлеглих.
Сучасна теорія управління проголошує, мов закон: найліпший керівник – це
або генератор, або каталізатор ідей.
Кожен колектив складається з найкращих, просто хороших і не дуже хороших
фахівців. Кожен має свої здібності й вади. Найкращі – інтелектуали – можуть
мати ( і часто таки мають) занадто незалежну вдачу, нестерпний характер. Яскраві,
неординарні люди викликають на себе вогонь критики; безликі невиразні особи не
залишаються у пам’яті, то й не викликають заперечень. Вони не створюють нагоди
ні для ревнощів, ні для ненависті, ні для любові. Як будує свою тактику
керівник? Найкращий – пам’ятає, що:
- Є можливість використати досвід і знання
цих працівників у тій сфері, в якій він сам не відчуває себе досить впевнено;
- Наголошування на чужих вадах, помилках і
своїх особистих досягненнях і успіхах не є рентабельним;
- „Породистому коневі – довгий повід”,
іншими словами, ніщо так не заохочує до співробітництва, як надання певної міри
свободи і відповідальності;
- Кожен повинен отримати те, на що
заслуговує – не більше і не менше;
- Не завжди заміна робітників новими
допомагає справі: невідомо, чи зможуть вони безболісно вписатися в колектив, до
того ж важко визначити їх погані риси, бо вони намагаються мати найкращий
вигляд, тоді як сила і слабкість „старих” добре відомі.
- Розумний керівник
пишається здібними, талановитими підлеглими, ніколи не оточує себе безбарвними
людьми, бо сума нулів дорівнює таки нулеві.
Що робить поганий керівник? Бореться.
Можна сказати також, що керівництво – це вміння правильно визначити роль і
місце кожного працівника у виконанні завдання. Керівник, який не вміє цього
зробити, або сам виконує більшу частину завдання, або примушує когось з
підлеглих.
Керівник навчального закладу виявляє через свій світогляд відношення до
інших людей як членів колективу; відношення до педагогічної праці і її
результатів; відношення до самого себе. У зв’язку з цим розрізняють
спрямованість на взаємодію, ділову спрямованість на завдання і особисту
спрямованість чи спрямованість на себе .
Визначення спрямованості керівника має велике значення для роботи, оскільки
від цього залежить ефективність підбору, розстановки і подальшого використання
працівників у роботі.
В зв’язку зі зростанням рівня управління, до керівника висуваються особливі
вимоги. Тому йому, як нікому іншому, повинне бути властиве почуття такту. Такт
керівника полягає у вмінні безпомилково визначати очікування інших працівників:
що вони хочуть від нього почути і що в ньому побачити. Тому має бути зв’язок з
колективом, знання настроїв. І якщо керівникові не цікаві проблеми і
переживання інших, якщо він схильний
ігнорувати їх прохання і бажання, не враховує їх настрої і абсолютизує свою
точку зору, схильний до найжорсткіших заходів покарання, то праця керівника
йому протипоказана.
Посада керівника педагогічного колективу передбачає і володіння
організаторськими здібностями:
- Психологічна вибірковість – здатність
особистості найбільш повно і глибоко відображати психологію організованого
колективу в процесі вирішення ним колективного завдання.
- Практично-психологічна спрямованість
розуму – володіння практичною психологією, готовність застосовувати дані про
психологічні феномени до практики вирішення організаторських завдань.
- Психологічний такт – здатність
дотримуватись почуття міри у взаємовідношеннях з підлеглими, адекватне їх і
своїм психологічним особливостям.
- Суспільна енергійність – здатність
керівника заряджати своєю енергією колег, створювати у них сценічні почуття і
вольові зусилля.
- Вимогливість – здатність здійснювати
вимогу у відповідності з організаторською ситуацією і оптимальною силою впливу.
- Критичність – здатність помітити і виказати значимі для керівної
діяльності відхилення від умов, які диктуються груповим завданням, і
встановлених норм.
- Схильність до керівної діяльності –
психологічна готовність і потреба в керівництві і задоволенні цієї потреби в
процесі її виконання.
На керівникові навчального закладу лежить моральна відповідальність за все,
що робиться в його межах, за те, як почувають себе в ньому учні і колеги; чи
будуть вони через багато років згадувати заклад добрим словом.
Сутність керівництва в тому, щоб постійно створювати такі умови, щоб кожен
член колективу хотів і міг самим найкращим чином, з великим бажанням виконувати
свої обов’язки і щоб ця діяльність приносила йому емоційне задоволення.
Керівник педагогічного закладу повинен керуватися у своїй роботі наступним:
- Приймаючи якесь рішення, потрібно кожен
раз запитувати себе: чи принесе це користь оточуючим? Чи не нашкодить їх
роботі?
- Завдання керівника – організувати
діяльність усіх членів педколективу: налагодити чітку систему учнівського
самоуправління; визначити чітку мету діяльності закладу.
- Важливим є завдання формування традицій
закладу.
Велике значення надається діалогічним формам педагогічного керівництва.
„Колективний аналіз, обмін думками – це шлях взаємозбагачення, накопичення
морального й естетичного досвіду”. У спільній професійній діяльності
надзвичайно важлива співпраця.
Важлива роль повинна відводитись і проблемі гуманізації у навчальному закладі.
Ще Я.А.Каменський мріяв перетворити звичайну школу у школу людяності;
В.О.Сухомлинський – у майстерню радості; І.С.Ферне – у „школу серйозних справ і
творчості, школу розваг та ігор”. Основні положення гуманізації
навчально-виховного процесу викладені у працях Л.В.Кондрашової „Гуманізація
навчально-виховного процесу школи: історія, теорія, пошуки”. Гуманізацію
навчально-виховного процесу слід розуміти як відмову від авторитарної
педагогіки.
Демократичний стиль керівництва передбачає належну гнучкість у стосунках
керівника з підлеглими, врахування їх інтересів та духовних запитів, ціннісних орієнтацій. Такі
керівники вміють створити сприятливий педагогічний клімат, атмосферу
невимушеної розмови, доброзичливо, щиро ставляться до підлеглих, прагнуть
укріпити в кожному віру в свої сили, справедливі й об’єктивні в оцінці їхніх професійних
можливостей. Спілкуючись з колегами, вони не нав’язують готових суджень, а
прагнуть до вироблення колективної думки. Демократичний стиль керівництва
базується на повазі до суверенітету чужої життєдіяльності і свідомості. Щоб
така взаємодія була ефективна, необхідно турбуватися про те, щоб їх сумісна
діяльність приносила задоволення, щоб мотиваційне, ціннісне ставлення до
сумісної роботи переходило в особистісний план. Чим глибша удоволеність, тим
вища ефективність співпраці.
Цікавою є залежність між стилем керівництва і стажем роботи керівника.
Виявлено, що при стажі роботи до 3-х років, керівник прагне встановити повне
взаєморозуміння з колективом; від 3-х до 7 – має схильність до експериментів,
намагається знайти рішення; після 7 років період пошуків закінчується, керівник
вільно володіє усім арсеналом методів управління. Разом з тим, особи зі стажем
керівної роботи більше 20 років через вікові особливості рішення приймають обережно,
у них помітна тенденція до консерватизму.
У практиці педагогічної діяльності керівника не обійтись без вміння
переконувати партнерів по спілкуванню, в тому числі і одночасно велику
кількість людей. Крім того, кожному керівникові необхідні навички вільної
поведінки в різних аудиторіях, що передбачає оволодіння основами ораторського
мистецтва і знаннями деяких особливостей передачі інформації.
Важливо пам’ятати, що для оволодіння цим мистецтвом потрібно всього лише:
- Гнучкий розум, міцна пам’ять, широкі
інтереси, емоційність, дотепність, правильне виконання завдання „що – де - і як
сказати”.
- Оратором може бути будь-який керівник, але
з позитивними установками.
- Перед виступом потрібно визначити склад
аудиторії та ін.
Наявність у людини ораторських даних оцінюють за такими характеристиками: схильність
(нормальний рівень інтелекту, слух і звуковимова, вірне членування мови на
періоди і її інтонування, голосові дані); готовність до ораторської діяльності
(системність і глибина індивідуального досвіду, широта знань, професійна
орієнтованість); входження в процес спілкування (вміння одночасно володіти
собою, аудиторією, матеріалом виступу, орієнтуватися в часі).
Важливою умовою розвитку завжди були готовність і вміння аналізувати зроблене з метою визначення
хибних кроків і перспектив. Тож важливою рисою моральної культури керівника є
здатність до морального самопізнання і, на цій основі, самовдосконалення.
Розвиток – це життя.
|