Співбесіда
Вас запросили на співбесіду? Вітаємо! Значить вам вдалося пройти перший етап підбору персоналу. Це тільки початок змагання Перша співбесіда - це ваш перший безпосередній контакт з працедавцем. Від його результату залежить, чи запросять вас ще раз. Якщо залишите про себе хороше враження - буде більше шансів
отримати посаду, ніж у того, хто має кваліфікацію вище, але гірше себе
представить. Отже, зберігайте самовладання, хваліть себе і ... будьте чесними. Розмовляйте спокійно, не запобігайте і не скаржіться на життя: «Чоловік
покинув, грошей немає, візьміть мене на роботу!» Це викличе
негативне враження. Говоріть правду. Розповідаючи про свої успіхи, здібності і досвід роботи, вказуйте конкретну фірму та посаду, яку ви займали. Не будьте надмірно балакучими: лідерство у розмові віддавайте співбесіднику. Відповіді повинні бути конкретні, лаконічні і без зайвих подробиць. Намагайтеся не перебільшувати. Якщо ви почнете підміняти факти, спеціаліст швидко вас розкусить, і ви упустите свій шанс. Не бійтеся ставити запитання. Вони свідчать про серйозний підхід до справи. Запитайте про свої обов'язки і про можливості зростання.
Стежте за мовою
Під час інтерв'ю не задають випадкових запитань. Іноді
роботодавець свідомо створює нестандартну ситуацію або будує бесіду
незвичайним способом. За потреби підкресліть, що у вас є
досвід роботи з клієнтами, що ви з легкістю встановлюєте контакти. Претендуєте на вакансію економіста - повідомте про свою пунктуальності та організованість. Якщо під час бесіди неправильно вимовляють ваше прізвище, не соромтеся виправити. Намагайтеся не нервувати. Ви боретесь за вакансію, а інша сторона - за відповідних посаді працівників.
Розпущене довге волосся чи лаковані і з начосом хвостики прекрасно підходять для дискотеки, але ніяк не для роботи. Те ж саме відноситься до яскравої помади і тіней. Біла кофточка, яскрава майка і красива спідниця - це не діловий костюм. Підбір кольорів не повинен бути зухвалим, спідниця спортивною, а у маєчки не надто глибоке декольте. Залиште свої модні кросівки і зворушливі шкарпеточки для спортивного залу або заміської прогулянки. Чоботи-ботфорти на високому каблуці, босоніжки, лаковані туфлі з пряжками або
атласні туфельки - сумнівна візитна картка для ідеальної
співробітниці. Відмовтеся також від яскравих панчіх (білі теж не підходять) і панчіх з візерунками.
Зустрічають по одягу
Збираючись на співбесіду, пам'ятайте - одяг повинен відповідати зарплаті, про яку ви просите. Так, так! У самому прямому сенсі. У вас немає дорогого ділового костюма? Попросіть у кого-небудь, візьміть напрокат, нарешті. Але виглядати потрібно бездоганно. Не забудьте про годинник і сумочку. Ще ніколи не отримували зарплату своєї мрії? Що ж, аксесуари доведеться попросити у подруги. Не запізнюйтесь! Запізнюватись - негарно. А запізнитись на співбесіду просто неприпустимо. Добре прийти на кілька хвилин раніше, тоді у вас буде час перевести подих і зібратися з думками. Як тільки увійдете у будівлю, ведіть себе стримано й офіційно: адже невідомо, кого ви зустрінете в коридорі. А може, той молодий чоловік, який їде з вами в ліфті, і є ваш роботодавець?
Озброюйтесь посмішкою
Увійшовши до кабінету, не ляскайте дверима, тільки злегка її причиніть. Посміхніться, привітно привітайтесь і представтесь. Якщо
інтерв'юер проявив ініціативу і подав руку - коротко і легко потисніть
її, але першою руки не простягайте (це не той випадок, коли дама
проявляє ініціатіву). Говоріть чітко, не дуже швидко і не тихо. Акцентуйте увагу на тих своїх рисах, які більше зацікавлять роботодавця. Подбайте
про ділову сумку (в крайньому випадку, позичте) і не приходьте з
господарськими сітками, спортивними сумками або пластиковими
пакетами.Вираз обличчя, поза, жести
Наступне, на що потрібно звернути увагу, готуючись до співбесіди, - це вираз обличчя, поза, жести і міміка. Попросіть,
щоб хтось з ваших рідних чи друзів зіграв роль екзаменатора і
поспостерігав за вами, поки ви розповідаєте про себе, відповідаєте на питання. Найпоширеніші
помилки - похмурий, безрадісний, непроникний вираз обличчя, метушлива поза, різкі жести, що показують невпевненість у собі
(опущені плечі, руки, схрещені на грудях, а ще гірше, коли при цьому
ще й схрещені ноги). Погано сприймаються і жести зверхньості, як, наприклад, піднятий вгору вказівний палець. Для
того щоб справити хороше враження, ви повинні сидіти з прямою
спиною і злегка нахиленим у бік співбесідника корпусом, не сутулитися і
не горбитися. Голову тримати прямо. Руки покладіть на коліна або на стіл перед собою. Дивіться в очі співрозмовнику (якщо важко в очі, можна на перенісся або на рівень брів), а не у вікно або в бік. Якщо
учасників комісії декілька, дивіться по черзі на кожного, щоб у
кожного складалося враження залученості в розмову. Добре сприймаються жести відкритими долонями вгору (символізують вашу щирість і відкритість).Як говорити
Про людей судять не тільки по тому, що вони говорять, але і як вони це говорять. Уявіть собі, що ви член приймальної комісії і вам довелося вислухати за день двадцять кандидатів. І кожен з них говорив тихо, невиразно або, навпаки, швидко і плутано. На двадцять першому кандидаті (якщо не раніше!) Ви втомитеся перепитувати і вникати в суть сказаного. А тепер уявіть, що і ви виявились цим двадцять першим кандидатом. Тому
пошкодуйте приймальну комісію і постарайтеся говорити досить
голосно, слова вимовляти чітко, робіть паузи, для того, щоб той, хто проводить
співбесіду при бажанні міг уточнити що-небудь або зупинити (повірте,
дуже стомлюють довгі монологи). Намагайтеся говорити спокійним, доброзичливим, впевненим у собі голосом. Жінкам
потрібно говорити слова більш низьким голосом, на слух він сприймається набагато краще, ніж тонкий і верескливий. Для цього потренуйтеся, щоб голос ішов з діафрагми, а не з горла.Кілька порад наостанок
Дуже важливо, як ви починаєте говорити. Тому якщо ви дуже хвилюєтеся і вам здається, що важко відкрити рот, мовчки вимовте слово "два". Це дозволить челюстним м'язам розслабитися, а вам вільно почати говорити. Для того щоб ваш голос звучав краще, перед співбесідою випийте що-небудь тепле. Якщо
кандидатів багато, постарайтесь, щоб вас запам'ятали, тому що з
кількох рівних кандидатів перевага буде у того, хто краще запам'ятався. Як це зробити? Можна скористатися яскравою деталлю, наприклад, шийною хусткою. Якщо ваші друзі визнають, що у вас гарне почуття гумору, ви можете його продемонструвати на співбесіді. Вдалий жарт обов'язково запам'ятається. А можете сказати, що, на вашу думку, відрізняє вас від інших кандидатів. Гарне
враження виробиться, якщо ви робите записи в блокноті (а не на
листочку), коли вам розповідають про підприємство, умови роботи або
врахування вимог, які пред'являють до претендента на посаду. Якщо
людина, що проводить співбесіду, відволіклася на телефонну розмову, бесіду зі співробітником, не проявляйте зацікавленості в
розмові, не розглядайте обстановку кабінету або документів, що лежать на
столі. Буде за краще, якщо ви почнете переглядати свої записи або щоденник.Отже відправляючись на співбесіду, ви повинні зібрати інформацію,
одягнутися відповідно місцю, на яке претендуєте, прийти раніше комісії, бути
охайним і зібраним, мати все необхідне під рукою, посміхатися, говорити
спокійним, впевненим і доброзичливим голосом.
|