Буддизм — найдавніша світова
релігія, яка є спільним компонентом різних цивілізацій Сходу — від Індії до
Японії. Його філософія глибока і оригінальна. Буддизм вважається „ключем до східної
душі”, без нього не можливо зрозуміти багатьох культур і особливостей східних
народів.
Сформувавшись в Індії в середині І ст. до н.е., буддизм поширився далеко за
межі своєї батьківщини по всій південній, південно-східній і центральній Азії
аж до Бурятії і Туви на півночі. Більшість буддистів проживають у таких країнах, як Шрі-Ланка,
М’янма, Таїланд, Японія, Корея та Китай. Буддійськими країнами вважаються
Кампучія, Лаос, В’єтнам, Монголія. Буддисти кажуть, що всього в світі їх є 356
млн.
Процес формування
релігійного культу буддизму - почався відразу після смерті Будди (13 жовтня
483 р. до н.е.). Після кремації його прах і рештки кісток склали у золочену
урну і помістили її на горі великої ступи в Кушингарі. Однак, сім царів з інших
областей, які прийняли буддизм, направили послів з вимогою приділити їм частки
святого праху. Одержавши відмову, вони почали військовий наступ. Біля стін
Кушингара мав відбутися бій. Але брахман Дрона вмовив людей не порушувати
заповідей Будди і не проливати кров. Святий прах був поділений на 8 частин і
поміщений у релікварії, які кожен цар повіз у свою країну і встановив на
спеціально збудованій ступі.
Буддизм швидко
розповсюджувався. Цю релігію підтримало міське населення, правителі, воїни. Їм
імпонувало вчення, яке з розумінням ставилося до людських страждань, яке
закликало гальмувати пристрасті, творити добро, і те, що позбавлення від зла і
досягнення істини достойні всі люди. Спочатку носіями буддизму були аскети, які
об’єднувалися в громади, відмовлялись від майна, власності, голили голову,
вдягалися у лахміття переважно жовтого кольору і мали при собі лише необхідне —
чашку для милостині, посох, миску для води, бритву. Поблизу місць їх оселення
ховали померлих аскетів, а на місцях поховання відомим з них будували пам’ятники-ступи
(куполоподібні будівлі з замурованим входом). Довкола виникали різні будови.
Так започатковано буддійські монастирі. Вони скоро перетворилися у головну і
єдину форму організації буддистів, стали буддійським центрами, своєрідними
університетами і бібліотеками. Буддійська громада називалася сангхою. З неї
можна було виходити і повертатися до світського життя. Космологія буддизму представляє Всесвіт як три сфери
(світи або поверхні). Верхній поверх — це світ божественний, сфера духу. Ця
вища сфера є тотожна відвічному Будді, його космічному тілу і нірвані. Космічне
тіло Будди здатне з’явитися в різних іпостасях, в тому числі і в земному
образі, що вже було, коли на землі жив Будда Гаутама. А в майбутньому на Землю
ступить Будда Майтра (Будда Майбутнього).
Нижче від цієї сфери
розташований світ богів різних рангів.
Нижній поверх Всесвіту
складає сансара — це весь світ, який ми сприймаємо чуттєво, світ безперервних
змін, становлень і розрух, світ перероджень і страждань. У сансару входить
частково світ нижчих божеств, а також розташоване у глибинах землі пекло.
Зображення сансари — коло, колесо, яке символізує біг часу, і з якого можуть
вийти і досягти нірвани (стати буддою) тільки люди.
Універсальною інтерпретацією моделі Всесвіту є мандала
— предмет буддійського культу, де план Всесвіту передано у вигляді кола та
квадрату.
У ранньому буддизмі культ
обмежувався читанням текстів, проповіддю і сповіддю монахів, пошанування
реліквій і предметів, якими користувався Будда. По суті, єдиним періодичним
культовим актом громади монахів можна вважати церемонію пошадха — день посту,
що став днем покаяння монахів.
Учення Будди не містило
ідеї Бога, і тому в ранньому буддизмі не було молитви. Замість молитви була
медитація — вправа, яка сприяла посиленню уваги, концентрації думки, оволодіння
волею і розумом. Заняття медитацією — шлях до просвітлення і спасіння. Лише
добрими вчинками (без медитації) людина не досягне нірвани.
За буддійським вченням
Будда вказав на 4 місця для паломництва: місце народження Будди, місце, де він
став просвітленим (Буддою), місце його першої проповіді; місце його смерті.
У буддизмі Махаяни
існують і дуже шануються бодхісатви. Це святі сподвижники, які досягли мети
спасіння. Стати Буддою, піти в небуття, в нірвану для них можна вже. Але вони
цього не роблять, залишаючись з людьми і допомагаючи їм. Головна якість
бодхисатви — праджня (премудрість, тобто здібність збагнути справжню
реальність, і каруна (велике співчуття), яке виражається в умінні різних живих
істот.
Спочатку бодхисатвою
називали будь-якого віруючого, який намагався здійснити таку альтруїстичну
місію. Пізніше ця назва стала використовуватись виключно для великих святих,
які наділені надприродньою могутністю. Вони перевершували силу богів.
Зрештою, в текстах
Варджаяни описуються обряди, виконання яких повинне забезпечити благословенну
діяльність — це медитація перед мандалей, виголошення священних фраз, звуків
(мантр) повинно допомогти в досягенні просвітлення. З’являються потім церемонії
і таємні обряди.
Разом з бодхісатвами
з’являється пантеон святих, яким можна помолитися, попросити в них допомоги.
Будди, бодхісатви та інші святі мали кожен свій лик, історію, функцію,
перетворилися на об’єкт поклоніння. Їх образи відтворювало і оспівувало
мистецтво буддизму. Зокрема розвивалося паркове і архітектурне мистецтво.
Взагалі релігія буддизму
тісно пов’язана з рослинним світом, оскільки все життя Будди зображається у
взаємозв’язку з природою, особливо деревами (наприклад, народження,
просвітлення, проповідування тощо). Тому буддизм плекає любов людини до
природи, до всього навколишнього середовища. Відповідно буддійські монахи
розводили довкола своїх монастирів цілі гаї. Жили вони в довкіллі мирної
природи, яка дуже потрібна для спокою людини. Саме завдяки буддійським
монастирям і храмам виникло садово-паркове мистецтво, яке було перенесене до
інших країн від Китаю до Європи. Ця особливість буддійського турботливого
ставлення до природи як до виконання важливої морально-етичної настанови про
„збереження всього живого” дуже позитивно впливає на вирішення всього комплексу
екологічних проблем у країнах, де поширений буддизм.
Буддійська архітектура
розвивалась під впливом розвитку буддійських ритуалів. Одним з головних
об’єктів поклоніння є чакра — багаторадіусне коло, символ вчення – дхарми,
символ сонця, спасіння. Таким же важливим об’єктом поклоніння є ступа — це
специфічний меморіальний пам’ятник, що є, як вже зазначалось, сховищем часток
праху Будди Гаутами та інших реліквій. За переказами Будда двом своїм першим
учням дав правила збереження реліквій і передав їм свій локон і нігті. Потім
він пояснив якою має бути ступа. Поступово в Індії побудували багато таких ступ
(без будь-яких останків Будди), які стали центрами медитації і культу, а їхня
архітектурна форма ставала дедалі складнішою, художньою. Громада монахів
шанувала реліквії Будди (в особливій пошані був зуб Будди), вважала їх
талісманами.
Також будуються храми, в
яких багато зображень буддійських божеств, на розписах по стінах малюють
епізоди з життя Будди, його великі статуї часто ставили і під відкритим небом.
Пишні богослужіння супроводжуються звуками труб і барабанів. Ченці інколи
вдягають фантастичні костюми і розігрують пантоміми. Багатолюдні процесії
супроводжують священні реліквії, коли їх виносять з храму.
Поява іконографії Будди
відноситься до часу формування буддизму Махаяни. Його зображували умовно —
символом або атрибутом, яким є священне колесо закону, тюрбан, трон, сліди
босих ніг, релікварій та ін. Образотворчий канон Будди передає три статурні
композиції, при чому всі пов’язані з тими поворотними пунктами в житті Будди,
які відображають просвітлення, проповідницьку діяльність і парінірвану. Їм
відповідає образ Будди, який сидить у позі йога; Будди, який крокує вперед,
несе до народу істину, і Будди на смертному ложі.
|