Неділя, 2024-12-22, 7:36 AM
ПЕРСОНАЛЬНИЙ САЙТ
педагога професійного навчання Цюпак Ольги Володимирівни

Цілі завжди випереджають можливості,
будуючи шлях для розвитку
Вітаю Вас Гість | RSS
Головна Мій профіль ВихідРеєстраціяВхід
Меню сайту

Категорії розділу
Інформаційна бібліотека [171]
Навчаючи - виховуємо [23]
Виробниче навчання [15]
Професія "Діловод"
Все про комп'ютерні технології та Web-дизайн [124]
технічні новинки, комп'ютерне обладнання, програмне забезпечення
Словник комп"ютерних термінів та сленгу [4]
Стенографія [10]
Етика, естетика [22]
Логіка [14]
Машинопис та Діловодство [107]
Психологія [49]
тести, оптичні ілюзії, акцентуації
Релігієзнавство [9]
Філософія [26]
Філологія [68]
мово-літературознавство, фольклористика
Українська обрядовість [211]
вірування, прикмети, етнографія, обереги
У світі цікавого [86]
Лірична сторінка [36]
Мережива долі [1]
розповіді про неординарних людей
Жартома і всерйоз [24]
Скарбничка мудрості [32]

Статистика

Онлайн всього: 3
Гостей: 3
Користувачів: 0

Форма входу


Користувачі
Гості сайту
 





Помощь блогеру



 


Головна » 2012 » Вересень » 7 » Лекція 2. Основний ряд клавіатури
10:25 PM
Лекція 2. Основний ряд клавіатури

ТЕМА 2. ОСНОВНИЙ РЯД КЛАВІАТУРИ

ПЛАН:

  1. Ознайомлення із клавіатурою.
  2. Загальні правила роботи: постава, постанова рук на клавіатурі, ритм письма.
  3. Вивчення вихідної позиції.
  4. Ознайомлення з основним рядом клавіатури.
  5. Робоча схема

Учні повинні знати:

  • ·   Вихідну позицію для рук
  • ·  призначення основних клавіш клавіатури
  • ·   зони дії пальців на клавіатурі
  • ·   положення рук і пальців
  • ·   правила роботи з текстовим процесором
  • · Техніку виконання удару

Учні повинні вміти:

  • ·   користуватися клавіатурою
  • ·   Знаходити розташування літер основного ряду;
  • ·  Застосовувати "10-пальцевий метод друку"
  • ·  дотримуватись безпеки праці
  • · якісно писати текст протягом визначеного часу
 

Література
  1. Березін Б.І. Самовчитель Машинопису. — Легка Індустрія. — М.: 1969. — С. 38. — 160 с.
  2. Дмітрієвський Н.Н. і Дмітрієвська Е.І. Методика викладання машинопису. — М.: Рад. наука, 1948.
  3. Портнов М. П. Теорія і практика професійної підготовки операторів клавішної техніки (Становлення і розвиток). — Московська область: 1987. — С. 18. — 24 с.
  4. Селезнева Ю. А. Набір тексту на ПК: Сліпий 10-пальцьовий метод друку. — Спб.: «Корона Прінт», 2005.

Розкладка клавіатури

Розкладка клавіатуриформа, розміри і взаємне розташування клавіш на клавіатурі.

1.   Механічна розкладка — стосується службових клавіш.

2.   Візуальна розкладка — маркування клавіш відповідними знаками: цифри, букви і додаткові символи.

Хоча зараз розкладки стандартизовані, проте і механічна і візуальна розкладки можуть мати деякі (іноді і істотні) відмінності клавіатури, утруднюючи, тим самим, звикання і швидкісний набір.

Середній ряд у клавіатурі іменується основним рядом: ФИВА-ОЛДЖ, над якими і розташовуються при друці усліпу вісім (великі над пропуском) пальців.

Більшість комп'ютерних клавіатур мають виступи у вигляді крапок або смужок на тих клавішах, де повинні знаходитися вказівні пальці А/О в російській розкладці. Таким чином, людина, що набирає текст, може на дотик визначити правильне (над основним рядом) положення пальців.


Правила виконання удару по клавішах. Правильна постановка рук

Зімніть лист паперу в кульку і візьміть його в руку. Приблизно таке положення повинні приймати пальці рук в процесі листа на клавіатурі. Якщо у вас є нігті, підстрижіть їх. Подушечка пальця повинні виступати над нігтем. Пальці рук повинні стояти вертикально, перпендикулярно клавіатурі.

  1.  Помах кистю над основною позицією клавіатури з підйомом на 1— 1,5 см і одночасним виділенням вдаряючого пальця.
  2. Кидок кистю вертикально вниз, удар пальцем по клавіші і одночасний підйом всіх вільних пальців вгору.
  3. Повернення всіх пальців на основну позицію. Пальці збираються разом і кінчиками злегка стосуються клавіш.

Кисть руки повинна здійснювати над основною позицією клавіатури строго вертикальні рухи, інакше пальці можуть втратити основну позицію при поверненні на місце після удару.

Увага. Зсув кисті убік або вперед-назад у момент підготовки до удару може привести до появи помилок.

На першому етапі вивчення клавіатури необхідно вивчити букви основного ряду, виробити автоматизм рухів і добитися рухливості пальців.


Як ви пам'ятаєте, основний ряд клавіатури включає букви:
 ф ы в а п р о л д ж э.
При цьому у вихідній позиції вказівні пальці повинні знаходитися над клавішами А і О відповідно, на більшій частині клавіатур ці клавіші мають виступ, що допомагає знаходити їх усліпу. Решта всіх пальців виявляється на «своїх місцях».

                                                                                                      Основна позиція для пальців наступна:

 

Ліва рука:

Мізинець - Ф;

безіменний - І;

середній - В;

вказівний - А.

Права рука:

Мізинець - Ж;

безіменний - Д;

середній - Л;

вказівний - О.


Великі пальці обох рук розташовуються над клавішею пробілу.

Таким чином, можна сказати наступне: можливість безпомилкового набору тексту, не дивлячись на клавіатуру, заснована на строгому розподілі клавіш між усіма пальцями. Тобто, кожному пальцеві відповідають строго визначені букви. У свою чергу, клавіатура скомпонована так, що в центральній частині (як найбільш зручній) розташовуються найбільш уживані символи, що обслуговуються найбільш розвитими пальцями (вказівними і середніми).

Для полегшення "влучення" рук на основну позицію на клавішах "а" і "о" існують невеликі виступи. Таким чином, розташовуючи вказівні пальці рук на цих клавішах, - інші пальці автоматично займають вихідну позицію.

Основна позиція (аплікатура) - це ФИВА для лівої руки і ОЛДЖ для правої руки.

Поставте кисті на основну позицію. Пальці повинні торкатися клавіш, але не натискати їх. Забороняється класти руки на стіл. Вони повинні висіти над клавіатурою. Це найважливіша і обов'язкова умова. Тому що в процесі друкування кисті повинні вільно переміщатися. Якщо руки лежать на столі, то друкувати просто неможливо.

Перед початком пропонується виконати наступну вправу.

1.         Поставте кисті рук на основну позицію (можна дивитися на клавіатуру). Пальці повинні ледве торкатися клавіш. Кисті рук утворять пряму лінію з передпліччями. Ні в якому разі не можна класти руки на стіл. Вони повинні висіти над клавіатурою, тому що в процесі роботи руки будуть переміщатися. Пальці, по-можливості, повинні розташовуватися перпендикулярно поверхні клавіш. Форма кисті - округла (ніби тримаєте яблуко).

2.      Тепер, коли Ви виконали усі вищевикладені умови, - закрийте очі. Посидьте кілька секунд, відчуйте клавіатуру. Потім заберіть руки і, не відкриваючи очей, постарайтеся поставити руки у вихідну позицію. Якщо не вийшло з першого разу - не переймайтеся - рідко, у кого відразу виходить. Таку вправу рекомендується проробляти кілька разів перед початком кожного заняття, поки не навчитеся попадати на основну позицію з першого разу.

3.          Ще раз нагадаємо основні правила виконання вправ:

- на клавіатуру не дивитися;

- дотримуватись правильної постановки рук;

- не квапитися, головне не швидкість, а відсутність помилок;

- не перепрацьовуйтесь і працюйте з задоволенням.

4.         І ще один важливий момент. ...Роботи в "самий нудний" початковий період - неміряне море. Скільки завдань відразу потрібно виконати! Незнайомі рухи, нові зв'язки в голові... необхідність виробляти посадку, положення рук, просторове і контактне відчуття клавіатури, чергування рук, автономність рухів пальців... необхідність розподіляти увагу, а також контролювати незліченно багато об'єктів: пальці, спину, подих, напрямок погляду й ін. Так ще ритм!..

Так, довбати окремі букви - нудно! Нудно для тієї частини голови, яку ми гордо іменуємо нашим "інтелектом". Проте десь у тій частині голови, яку можна не менш гордо назвати "сірим кардиналом нашого інтелекту", йде дуже відповідальна робота, формуються первинні, опорні зв'язки.

Для пальців перехід від букв до слів і сполучень букв повинний стати переходом від рухів до ланцюжка рухів, що перетікають одне в інше. Іншими словами: на буквах ми тренуємо й інтегруємо самі базові рухи (домагаємося для кожної букви, щоб усі самі споконвічні елементи удару і повернення злилися в один цілісний базовий рух). А на сполученнях букв і на зв'язних словах - тренуємо комбінації базових рухів.

5.        Починати вправлятися на сполучення букв і слова можна і потрібно відразу ж, як тільки це дозволить запас вивчених букв. Але паралельно - необхідно продовжувати тренувати розрізнені букви. Це, обов'язкова умова успіху. Навіть наприкінці курсу. Навіть після десятків років практики!!! (Це не перебільшення. Дотепер, у випадках коли раптом буде потрібно потренувати швидкість і якість, потрібно дуже повільно вчити розрізнені букви, насамперед - основну позицію).

Якщо ж, замість відпрацьовування букв, "скоріше переходити" до слів і сполучень букв, то можна заробити собі стійкі помилки на довгий час уперед! Все одно як протоптувати стежину. Бігаючи в різні сторони, чіткої стежини не прокладеш. (Тут "стежина" - майже не метафора. Адже в голові формуються і закріплюються реальні нейроні зв'язки).

На початку вправи даються для повторення окремі, уже вивчені, букви або короткі буквосполучення, і тільки після цього слова.

Вправа № 1.

ао ао... /вл вл.../ід ід.../фж фж.../фівавіф ждлолдж...

Руки стоять на основній позиції, очі дивляться на вихідний текст.

Перше буквосполучення, яке необхідно набрати - "ао оа".

Перед тим, як набрати першу букву, міркуємо:

а - лівий вказівний, основна позиція (значить палець нікуди переміщати не треба). Злегка піднімаємо потрібний палець і чітко, як молоточком, б'ємо по клавіші, саме б'ємо, а не штовхаємо. Інші пальці, під час роботи, знаходяться на своєму місці, злегка торкаються поверхні клавіш.

О - за аналогією: о - правий вказівний, основна позиція (виходить, палець нікуди переміщати не треба) і т.д.

Після того, як набрали все буквосполучення, великим пальцем відповідної руки б'ємо пробіл і продовжуємо роботу.

Основна задача (особливо при виконанні перших уроків) - ознайомитися з клавіатурою, навчитися бити по клавішах ритмічно і безпомилково.

 Правильний удар

У процесі друкування на клавіатурі виробляються удари кистю по клавішах. Не можна натискати на клавіші пальцями. Підніміть праву кисть над клавіатурою. Попереміщуйте її у вертикальному положенні. Вертикально переміщається не вся рука, а тільки кисть руки, згинаючи в зап'ясті. Саме такі рухи повинна робити ваша рука.

Поставте праву руку на основну позицію ОЛДЖ. Трохи підніміть кисть вгору. Висуньте вниз середній палець (буква Л). Ударте кистю (висунутим пальцем) по букві Л. Удар повинний бути коротким і відривчастим. Начебто клавіші - гарячі. Різко вдарили, і палець відскочив від клавіші. Після цього інші пальці м'яко опустилися на основну позицію ОЛДЖ. Пальці відчувають клавіші, але не натискають них. Просте легке торкання. Відпрацюйте правильний удар по клавішах різними пальцями.

Удар виробляється кистю, потрібний палець висувається вниз. Кисть обов'язково висить над клавіатурою, класти руки на стіл не можна. Удар по клавішах - короткий й відривчастий, начебто ви доторкаєтеся до гарячої праски. Пальці кисті знаходяться "у купці", практично стикаються один з одним. Пальці знаходяться перпендикулярно клавіатурі, (зім'ятий лист паперу в руці).

Пробіл

Пробіл натискається великим пальцем руки. Професійні друкарки, як правило, завжди натискають пробіл великим пальцем правої руки. Великий палець лівої руки не задіюється в процесі друкування. Таким чином, виходить, що метод не 10-пальцевий, а 9-пальцевий. Однак ви можете натискати пробіл і великими пальцями різних рук. Тоді пробіл завжди натискається вільною від друкування рукою. Якщо останньою буквою була буква А, то пробіл варто натискати великим пальцем правої руки. Якщо останньою буквою, що друкується, виявилася буква О, то натискайте пробіл великим пальцем лівої руки

Техніка виконання удару

Техніка виконання удару по клавішах залежить від використовуваної клавіатури. На комп'ютерній клавіатурі, телетайпі або електричній друкарській машині досить легкого дотику до клавішу. Якщо Ви працюєте на механічній друкарській машині, то удар повинний бути сильним. Уявіть, що клавіші зроблені з розпеченого металу й удар вийде таким як треба. Спеціально займатися постановкою удару не треба - він досить швидко сформується сам собою в процесі роботи.

Закрийте клавіатуру

Робота зі схемою клавіатури

В процесі навчання сліпому методу листа дивитися на клавіші неприпустимо. Тому з першого ж заняття закрийте клавіатуру. Для цього склейте разом два стандартні листи паперу і складете їх буквою П. Но так, щоб одна «ніжка» була короткою - ви її підкладете під клавіатуру (з боку дроту), а інша - довгою. Вона нависатиме над клавішами. Можете зробити і що-небудь більш практичне з картону і жорсткого дроту. Головне принцип. «Навіс» повинен закривати клавіші від очей, але не повинен сильно заважати вільному переміщенню грон рук в процесі друку.

Процес друку очима професіонала

Коли я набираю книгу, то книга кладеться зліва від клавіатури або перед клавіатурою. Клавіатура відкрита, але я не дивлюся ні на клавіші, ні на екран. Дивитися можна тільки на текст, який ви набираєте. Очі сканують текст по буквах. Відривати погляд від тексту книги, що набирає, не можна. Інакше ви втрачатимете текст і необхідність кожного разу шукати те місце, яке ви друкуєте, приведе до появи помилок і до дуже швидкої стомлюваності.

Запам'ятайте! Дивитися можна тільки на текст, який ви набираєте. Як же контролювати помилки? Ніяк. Ви перевіряєте помилки потім, коли потрібний розділ повністю набраний.

Забудьте про помилки і перевіряйте їх на екрані тільки після повного виконання чергової вправи.

Коли я набираю текст «з голови», то дивлюся зазвичай у вікно. Якщо ви підглядатимете на клавіші або на екран комп'ютера, це призведе до втрати швидкості, до помилок, і, зрештою, до дезавтоматизации навику сліпого друку.

Як же бути з розділовими знаками? Вони друкуються усліпу, як і решта букв. Це спеціально відпрацьовуватиметься в наших уроках.

Нормативи швидкості і помилок

Допускається не більше трьох помилок на сторінку тексту (стандартний лист формату А4, набраний через два інтервали, розміром шрифту 1).

Учнівські нормативи швидкості друку: 1 КУРС - від 50 до 100 ударів на хвилину; 2 КУРС - від 100 до 200 знаків за хвилину. Професійна швидкість - 350 - 400 знаків в хвилину.

Мій особистий рекорд швидкості (деякі комп'ютерні тренажери заміряють швидкість друку) на короткому уривку добре знайомого тексту - 720 ударів за хвилину.

Як швидко можна навчитися друкувати?

Це залежить від ваших здібностей і старанності. Люди, що мають музичну освіту (з розвиненими пальцями) навчаються швидше. За 90 годин можна навчити кого завгодно. Це 30 днів по 3 повних години.

Сайт Mnemonikon: mnemotexnika.narod.ru

Вправа №2

фіва олдж авіф ждло ао вл ід фж оа лв ді жф фжідвлаож
фі фв фа фо фл фд фж ів іа іо іл ід іж ва у вл вд вж
ао ад аж ол од ож лд лж дж жд жл жо жа жв жі жф дл
до да дв ді дф ло ла лв лі лф оа ов оі оф ав аі аф ви
ф а л і д ж в і ф о л ж в і о а ж і л а ж ф в о і а о

Вправа призначена для закріплення запам'ятовування основної позиції рук. Завдання залишається попереднім - ритмічно і безпомилково набрати  текст. У принципі, у перших чотирьох вправах помилок як таких не повинно бути взагалі, тому що в них використовуються букви тільки основної позиції, і пальці рук не переміщаються по клавіатурі. Тому при виконанні вправи повинна бути повна концентрація, щоб у Вашій свідомості чітко зафіксувалася основна позиція рук.

Під час виконання необхідно особливу увагу звернути на положення пальців, які у даний момент не задіяні. Вони норовлять або піднятися над клавішею, або сповзти убік. Тому під час удару контролюйте положення всіх пальців рук. Чим швидше Ви навчитеся це робити, тим легше буде Вам навчатися далі.

У наступних трьох вправах поряд з набором окремих букв і буквосполучень, починаємо набирати "дійсні" слова. Спочатку набираємо слова, що складаються з трьох букв, потім чотирьох, п'яти. Даний метод навчання буде використовуватися й у подальших вправах.

 Вправа №3

фіва олдж дал вал дав/авіф ждло лад лов/фіва ждло ода два/авіф
 олдж вол дол віл діл...

Вправа №4

фаів длож вода жал про/фаів жолд воліла діволі лада волі лада волі лада
віфа длож ж а л о л і ж а жало ложа жало ложа жало ложа
віфа жолд ф о л і в о д і фолі вода фолі вода фолі вода

Вправа №5

фаві длжо в і в о д д о в о д порода водовід порода водовід
фаві жлод ж а ж д а ф а л д а дрова фалда дрова фалда
івфа длжо в і д а л в і ж а л в плавав продавав плавав продавав
івфа жлод в о ж ж а ж д а л а дріжджі ідол правда дріжджі ідол правда

На цьому занятті розглянемо вправи, у яких додані дві букви - "п" і "р".

Буква "п" б'ється вказівним пальцем лівої руки.

Буква "р" - відповідно вказівним пальцем правої руки.

 



Техніка удару наступна:

П - міркуємо, яким пальцем треба бити (вказівним лівим). Злегка піднімаємо потрібний палець і відводимо вправо на відстань, рівну ширині клавіші. Чіткий, упевнений удар. Повертаємо палець на місце (буква "а").

Р - Аналогічно для букви. "Відводимо на відстань, рівну ширині клавіші", як зробити це? От у цьому і складається суть наступних вправ - виробити у вказівних пальців "почуття ширини клавіші". Тобто ту відстань, на яку необхідно відводити пальці, щоб попадати на букви "р" і "п".

Вправа №6

ап ор.../па ро.../паж раж.../дар ров пароплав.../жар вар.../род пар/

Вправа №7

діра пора діра пора діра пора діра пора...фара жара...
Вправа №8
фівап ролдж апвіф жлодр пвіфа олждр піфва жролд...
Вправа №9
правда оправа/подвал фарфор/профі двір варвар/вів одіправ/ водовід провал 

На цьому занятті ми закінчимо вивчення основного ряду клавіатури (за винятком букви "є").

От контрольна вправа, що завершує вивчення основного ряду.

Вправа №10


форвард радів жарі/в рів попадала вода/папа дрова жало /впоров 
в попав паж/жара породила пожежі/віл падав в рів/паж попадав в рів
в підвал попадала вода/вдова продавала фарфор
Основне правило при виконанні вправ - не квапитися, головне безпомилковість і ритмічність. З першого разу пройти вправу без помилок буде надзвичайно складно. Спробуйте виконати її з закритими очима. Навіщо це? Коли очі закриті, то ніщо не відволікає Вас. Якщо Ви сумлінно виконали попередніх дев'ять вправ, то в голові у Вас повинна вже "сидіти" розкладка основного ряду клавіатури.

План виконання вправи.

Запам'ятовуємо перший рядок. Закриваємо очі.

Ф - лівий мізинець - злегка піднімаємо і чітко б'ємо по клавіші.

О - правий вказівний - злегка піднімаємо і чітко б'ємо.

Р - правий вказівний - злегка піднімаємо - зміщуємо вліво на ширину клавіші і чітко б'ємо - після удару повертаємо палець на місце (можна перевіряти вихідну позицію рук злегка торкаючись вказівними пальцями виступів на клавішах "а" і "о").

В - лівий середній - злегка піднімаємо і чітко б'ємо і т.д.

Після набору всього рядка відкриваємо очі, швиденько дивимося на виконану роботу, запам'ятовуємо наступний рядок, закриваємо очі, продовжуємо набір тексту. Рекомендується не переходити до наступних вправ, поки не пройдете десяту вправу без єдиної помилки.


ПИТАННЯ НА ЗАКРІПЛЕННЯ

1.          Якою буває розкладка клавіатури?

2.          Який ряд клавіатури називається основним і чому?

3.          Що таке зона дії руху пальців?

4.          Що таке вихідна позиція для рук?

5.          Що таке правильний удар по клавішах?

6.          Яким чином використовуємо клавішу пробілу?

7.          Що таке техніка виконання удару?

8.          Як працювати зі схемою клавіатури?

      

 

Категорія: Машинопис та Діловодство | Переглядів: 11081 | Додав: Olga | Рейтинг: 4.6/5
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Пошук

Календар
«  Вересень 2012  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Друзі мого сайту
  • Інформаційний портал "Профтехосвіта Хмельниччини
  • Вище професійне училище № 25
  • Блог методиста ВПУ-25 Мар'янич Т.Г.
  • Персональний сайт Коржан Т.В.
  • Створити сайт uCoz
  • Інструкції для uCoz

  • Сьогодні

    Архів записів

    www.qrcode-generator.de
    Copyright MyCorp © 2012- 2024                       Всі авторські права захищені

    При використанні матеріалів блогу, посилання на джерело обов"язкове. Дякую за розуміння!

    www.copyright.ru

    %
    освітній портал Педагогічна преса
    https://web-kwest18.blogspot.com/