Великі пальці обох рук
розташовуються над клавішею пробілу.
Таким чином, можна сказати
наступне: можливість безпомилкового набору тексту, не дивлячись на клавіатуру,
заснована на строгому розподілі клавіш між усіма пальцями. Тобто, кожному
пальцеві відповідають строго визначені букви. У свою чергу, клавіатура
скомпонована так, що в центральній частині (як найбільш зручній) розташовуються
найбільш уживані символи, що обслуговуються найбільш розвитими пальцями
(вказівними і середніми).
Для полегшення
"влучення" рук на основну позицію на клавішах "а" і
"о" існують невеликі виступи. Таким чином, розташовуючи вказівні
пальці рук на цих клавішах, - інші пальці автоматично займають вихідну позицію.
Основна позиція (аплікатура) - це
ФИВА для лівої руки і ОЛДЖ для правої руки.
Поставте кисті на основну позицію. Пальці повинні торкатися клавіш, але
не натискати їх. Забороняється класти руки на стіл. Вони повинні висіти над
клавіатурою. Це найважливіша і обов'язкова умова. Тому що в процесі друкування
кисті повинні вільно переміщатися. Якщо руки лежать на столі, то друкувати
просто неможливо.
Перед початком
пропонується виконати наступну вправу.
1.
Поставте кисті рук на основну позицію (можна дивитися на клавіатуру).
Пальці повинні ледве торкатися клавіш. Кисті рук утворять пряму лінію з
передпліччями. Ні в якому разі не можна класти руки на стіл. Вони повинні
висіти над клавіатурою, тому що в процесі роботи руки будуть переміщатися.
Пальці, по-можливості, повинні розташовуватися перпендикулярно поверхні клавіш.
Форма кисті - округла (ніби тримаєте яблуко).
2. Тепер, коли Ви виконали усі вищевикладені умови, - закрийте очі. Посидьте
кілька секунд, відчуйте клавіатуру. Потім заберіть руки і, не відкриваючи очей,
постарайтеся поставити руки у вихідну позицію. Якщо не вийшло з першого разу -
не переймайтеся - рідко, у кого відразу виходить. Таку вправу рекомендується
проробляти кілька разів перед початком кожного заняття, поки не навчитеся
попадати на основну позицію з першого разу.
3.
Ще раз нагадаємо основні правила виконання вправ:
- на клавіатуру не дивитися;
- дотримуватись правильної
постановки рук;
- не квапитися, головне не
швидкість, а відсутність помилок;
- не перепрацьовуйтесь і працюйте з
задоволенням.
4. І ще
один важливий момент. ...Роботи в "самий нудний" початковий
період - неміряне море. Скільки завдань відразу потрібно виконати! Незнайомі рухи,
нові зв'язки в голові... необхідність виробляти посадку, положення рук,
просторове і контактне відчуття клавіатури, чергування рук, автономність рухів
пальців... необхідність розподіляти увагу, а також контролювати незліченно
багато об'єктів: пальці, спину, подих, напрямок погляду й ін. Так ще ритм!..
Так, довбати
окремі букви - нудно! Нудно для тієї частини голови, яку ми гордо іменуємо
нашим "інтелектом". Проте десь у тій частині голови, яку можна не
менш гордо назвати "сірим кардиналом нашого інтелекту", йде дуже
відповідальна робота, формуються первинні, опорні зв'язки.
Для пальців перехід від букв до слів і
сполучень букв повинний стати переходом від рухів до ланцюжка рухів, що
перетікають одне в інше. Іншими словами: на буквах ми тренуємо й інтегруємо
самі базові рухи (домагаємося для кожної букви, щоб усі самі споконвічні
елементи удару і повернення злилися в один цілісний базовий рух). А на
сполученнях букв і на зв'язних словах - тренуємо комбінації базових рухів.
5. Починати
вправлятися на сполучення букв і слова можна і потрібно відразу ж, як тільки це
дозволить запас вивчених букв. Але паралельно - необхідно продовжувати
тренувати розрізнені букви. Це, обов'язкова умова успіху. Навіть наприкінці
курсу. Навіть після десятків років практики!!! (Це не перебільшення. Дотепер, у
випадках коли раптом буде потрібно потренувати швидкість і якість, потрібно
дуже повільно вчити розрізнені букви, насамперед - основну позицію).
Якщо ж, замість відпрацьовування букв,
"скоріше переходити" до слів і сполучень букв, то можна заробити собі
стійкі помилки на довгий час уперед! Все одно як протоптувати стежину. Бігаючи
в різні сторони, чіткої стежини не прокладеш. (Тут "стежина" - майже
не метафора. Адже в голові формуються і закріплюються реальні нейроні зв'язки).
На початку вправи даються для
повторення окремі, уже вивчені, букви або короткі буквосполучення, і тільки
після цього слова.
Вправа № 1.
ао ао... /вл вл.../ід ід.../фж фж.../фівавіф ждлолдж...
Руки стоять на основній
позиції, очі дивляться на вихідний текст.
Перше буквосполучення, яке
необхідно набрати - "ао оа".
Перед тим, як набрати першу
букву, міркуємо:
а - лівий вказівний, основна позиція (значить палець нікуди переміщати не
треба). Злегка піднімаємо потрібний палець і чітко, як молоточком, б'ємо по
клавіші, саме б'ємо, а не штовхаємо. Інші пальці, під час роботи, знаходяться
на своєму місці, злегка торкаються поверхні клавіш.
О - за аналогією: о - правий вказівний, основна позиція (виходить, палець
нікуди переміщати не треба) і т.д.
Після того, як набрали все
буквосполучення, великим пальцем відповідної руки б'ємо пробіл і продовжуємо
роботу.
Основна задача (особливо при
виконанні перших уроків) - ознайомитися з клавіатурою, навчитися бити по
клавішах ритмічно і безпомилково.
Правильний удар
У процесі друкування на клавіатурі
виробляються удари кистю по клавішах. Не можна натискати на клавіші пальцями.
Підніміть праву кисть над клавіатурою. Попереміщуйте її у вертикальному
положенні. Вертикально переміщається не вся рука, а тільки кисть руки, згинаючи
в зап'ясті. Саме такі рухи повинна робити ваша рука.
Поставте праву руку на основну позицію ОЛДЖ.
Трохи підніміть кисть вгору. Висуньте вниз середній палець (буква Л). Ударте
кистю (висунутим пальцем) по букві Л. Удар повинний бути коротким і відривчастим.
Начебто клавіші - гарячі. Різко вдарили, і палець відскочив від клавіші. Після
цього інші пальці м'яко опустилися на основну позицію ОЛДЖ. Пальці відчувають
клавіші, але не натискають них. Просте легке торкання. Відпрацюйте правильний
удар по клавішах різними пальцями.
Удар виробляється кистю, потрібний палець
висувається вниз. Кисть обов'язково висить над клавіатурою, класти руки на стіл
не можна. Удар по клавішах - короткий й відривчастий, начебто ви доторкаєтеся
до гарячої праски. Пальці кисті знаходяться "у купці", практично
стикаються один з одним. Пальці знаходяться перпендикулярно клавіатурі,
(зім'ятий лист паперу в руці).
Пробіл
Пробіл натискається великим пальцем руки.
Професійні друкарки, як правило, завжди натискають пробіл великим пальцем
правої руки. Великий палець лівої руки не задіюється в процесі друкування.
Таким чином, виходить, що метод не 10-пальцевий, а 9-пальцевий. Однак ви можете
натискати пробіл і великими пальцями різних рук. Тоді пробіл завжди
натискається вільною від друкування рукою. Якщо останньою буквою була буква А,
то пробіл варто натискати великим пальцем правої руки. Якщо останньою буквою,
що друкується, виявилася буква О, то натискайте пробіл великим пальцем лівої
руки
Техніка виконання удару
Техніка виконання удару по клавішах залежить
від використовуваної клавіатури. На комп'ютерній клавіатурі, телетайпі або
електричній друкарській машині досить легкого дотику до клавішу. Якщо Ви
працюєте на механічній друкарській машині, то удар повинний бути сильним. Уявіть,
що клавіші зроблені з розпеченого металу й удар вийде таким як треба.
Спеціально займатися постановкою удару не треба - він досить швидко сформується
сам собою в процесі роботи.
Закрийте клавіатуру
Робота зі схемою клавіатури
В
процесі навчання сліпому методу листа дивитися на клавіші неприпустимо. Тому з
першого ж заняття закрийте клавіатуру. Для цього склейте разом два стандартні
листи паперу і складете їх буквою П. Но так, щоб одна «ніжка» була короткою -
ви її підкладете під клавіатуру (з боку дроту), а інша - довгою. Вона
нависатиме над клавішами. Можете зробити і що-небудь більш практичне з картону
і жорсткого дроту. Головне принцип. «Навіс» повинен закривати клавіші від очей,
але не повинен сильно заважати вільному переміщенню грон рук в процесі друку.
Процес друку очима професіонала
Коли я набираю книгу, то книга кладеться зліва від
клавіатури або перед клавіатурою. Клавіатура відкрита, але я не дивлюся ні на
клавіші, ні на екран. Дивитися можна тільки на текст, який ви набираєте. Очі
сканують текст по буквах. Відривати погляд від тексту книги, що набирає, не
можна. Інакше ви втрачатимете текст і необхідність кожного разу шукати те
місце, яке ви друкуєте, приведе до появи помилок і до дуже швидкої
стомлюваності.
Запам'ятайте! Дивитися можна тільки на текст, який ви набираєте. Як же
контролювати помилки? Ніяк. Ви перевіряєте помилки потім, коли потрібний розділ
повністю набраний.
Забудьте про помилки і перевіряйте їх на екрані тільки після повного
виконання чергової вправи.
Коли я набираю текст «з голови», то дивлюся зазвичай у вікно. Якщо ви
підглядатимете на клавіші або на екран комп'ютера, це призведе до втрати
швидкості, до помилок, і, зрештою, до дезавтоматизации навику сліпого друку.
Як же бути з розділовими знаками? Вони друкуються усліпу, як і решта
букв. Це спеціально відпрацьовуватиметься в наших уроках.
Нормативи швидкості і помилок
Допускається не
більше трьох помилок на сторінку тексту (стандартний лист формату А4, набраний
через два інтервали, розміром шрифту 1).
Учнівські нормативи
швидкості друку: 1 КУРС - від 50 до 100 ударів на хвилину; 2 КУРС - від 100 до 200 знаків за хвилину. Професійна швидкість
- 350 - 400 знаків в хвилину.
Мій особистий
рекорд швидкості (деякі комп'ютерні тренажери заміряють швидкість друку) на
короткому уривку добре знайомого тексту - 720 ударів за хвилину.
Як швидко можна навчитися друкувати?
Це залежить від
ваших здібностей і старанності. Люди, що
мають музичну освіту (з розвиненими пальцями) навчаються швидше. За 90 годин
можна навчити кого завгодно. Це 30 днів по 3 повних години.
Сайт Mnemonikon: mnemotexnika.narod.ru
Вправа №2
фіва олдж авіф ждло ао вл ід фж оа лв ді жф фжідвлаож
фі фв фа фо фл фд фж ів іа іо іл ід іж ва у вл вд вж
ао ад аж ол од ож лд лж дж жд жл жо жа жв жі жф дл
до да дв ді дф ло ла лв лі лф оа ов оі оф ав аі аф ви
ф а л і д ж в і ф о л ж в і о а ж і л а ж ф в о і а о
Вправа призначена для
закріплення запам'ятовування основної позиції рук. Завдання залишається попереднім
- ритмічно і безпомилково набрати текст.
У принципі, у перших чотирьох вправах помилок як таких не повинно бути взагалі,
тому що в них використовуються букви тільки основної позиції, і пальці рук не
переміщаються по клавіатурі. Тому при виконанні вправи повинна бути повна
концентрація, щоб у Вашій свідомості чітко зафіксувалася основна позиція рук.
Під час виконання необхідно
особливу увагу звернути на положення пальців, які у даний момент не задіяні.
Вони норовлять або піднятися над клавішею, або сповзти убік. Тому під час удару
контролюйте положення всіх пальців рук. Чим швидше Ви навчитеся це робити, тим
легше буде Вам навчатися далі.
У наступних трьох вправах
поряд з набором окремих букв і буквосполучень, починаємо набирати
"дійсні" слова. Спочатку набираємо слова, що складаються з трьох
букв, потім чотирьох, п'яти. Даний метод навчання буде використовуватися й у
подальших вправах.
Вправа №3
фіва олдж дал вал дав/авіф ждло лад лов/фіва ждло ода два/авіф
олдж вол дол віл діл...
Вправа №4
фаів длож вода жал про/фаів жолд воліла діволі лада волі лада волі лада
віфа длож ж а л о л і ж а жало ложа жало ложа жало ложа
віфа жолд ф о л і в о д і фолі вода фолі вода фолі вода
Вправа №5
фаві длжо в і в о д д о в о д порода водовід порода водовід
фаві жлод ж а ж д а ф а л д а дрова фалда дрова фалда
івфа длжо в і д а л в і ж а л в плавав продавав плавав продавав
івфа жлод в о ж ж а ж д а л а дріжджі ідол правда дріжджі ідол правда
На цьому занятті розглянемо вправи, у
яких додані дві букви - "п" і "р".
Буква "п" б'ється
вказівним пальцем лівої руки.
Буква "р" -
відповідно вказівним пальцем правої руки.
Техніка удару наступна:
П - міркуємо, яким пальцем
треба бити (вказівним лівим). Злегка піднімаємо потрібний палець і відводимо вправо
на відстань, рівну ширині клавіші. Чіткий, упевнений удар. Повертаємо палець на
місце (буква "а").
Р - Аналогічно для букви. "Відводимо на відстань, рівну
ширині клавіші", як зробити це? От у цьому і складається суть наступних
вправ - виробити у вказівних пальців "почуття ширини клавіші". Тобто
ту відстань, на яку необхідно відводити пальці, щоб попадати на букви
"р" і "п".
Вправа №6
ап ор.../па ро.../паж раж.../дар ров пароплав.../жар вар.../род пар/
Вправа №7
діра пора діра пора діра пора діра пора...фара жара...
Вправа №8
фівап ролдж апвіф жлодр пвіфа олждр піфва жролд...
Вправа №9
правда оправа/подвал фарфор/профі двір варвар/вів одіправ/ водовід провал
На цьому занятті ми закінчимо
вивчення основного ряду клавіатури (за винятком букви "є").
От контрольна вправа, що завершує вивчення основного
ряду.
Вправа №10