Важливою
проблемою логіки є класифікація понять, завдяки якій вони систематизуються.
Наслідком цього є мислене упорядкування предметного світу, орієнтованого на
його (світу) об'єктивну упорядкованість.
Найбільша
відмінність існує між тими поняттями, в яких відображаються реально існуючі (чи
ті, що існували) предмети, і тими, в яких мисляться уявні предмети, — так
званими нульовими поняттями. Останні ще називають поняттями з порожнім обсягом
або просто — порожніми, а протилежні — непорожніми.
Непорожнє поняття — поняття, в якому мисляться реально існуючі
(або ті, що існували) предмети.
Наприклад:
«Токіо», «Карфаген», «Ярослав Мудрий», «океан», «слон», «мамонт».
Порожнє поняття — поняття, в якому мисляться предмети, котрих
або ще не було й немає, або ніколи не буде.
Наприклад:
«людина, яка побувала на Марсі», «лікар, здатний перемогти ракову хворобу на
будь-якій стадії її перебігу», «вічний двигун», «античне божество», «абсолютно
чорне тіло». Не тільки непорожі, а й порожні поняття поділяють за обсягом і
змістом.
За
обсягом, тобто за кількістю предметів, які в них мисляться, поняття поділяють
на загальні й одиничні.
Загальне поняття — поняття, в якому мислиться два чи більше
предметів.
Наприклад:
«полюс Землі», «планета Сонячної системи», «елементарна частка», «відьма»,
«вічний двигун».
Одиничне поняття — поняття, в якому мислиться один-єдиний
предмет.
Наприклад:
«найдовша на Землі ріка», «Чернівецький державний університет»,
«найповноводніша ріка на Місяці», «Коростенський державний педагогічний
інститут».
Усі
поняття, незалежно від того, до якого з перелічених видів і підвидів вони належать,
поділяються на збірні і незбірні.
Збірне поняття — поняття, в якому кожен елемент обсягу є
сукупністю відносно самостійних предметів, що мисляться як один предмет
(«сузір'я», «сузір'я Водолія»; «оркестр двадцять другого століття»). Всі інші
належать до незбірних.
Обравши
відповідну основу поділу, перелічені види понять у свою чергу можна поділити на
підвиди. Так, загальні поняття поділяють на реєструючі, в обсязі яких
мислиться скінченна, обчислювана множина предметів («пора року», «обласний
центр України»), і нереєструючі, обсяг яких не піддається обчисленню
(«елементарна частка», «небесне тіло»).
Залежно
від того, мисляться в поняттях ознаки разом з їх носіями (предметами) чи
ізольовано від них, вони поділяються на конкретні й абстрактні.
Конкретне поняття — поняття, в якому мисляться ознаки з їх
носіями, тобто відповідними предметами.
Абстрактне
поняття — поняття, в якому мислиться ознака, ізольована від її
носія.
Так,
у понятті «геніальна людина» мисляться і ознаки, притаманні геніальним людям, і
носії цих ознак — геніальні люди, а в понятті «геніальність» відповідна ознака
відділяється свідомістю від її носія і мислиться як щось окреме, як самостійний
предмет думки (як це парадоксально не звучить). Тому поняття 'геніальна людина»
належить до конкретних, а «геніальність» — до абстрактних.
Поняття
поділяють ще на позитивні й негативні.
Позитивне
поняття — поняття, в якому виражається наявність у предмета певних
ознак.
Негативне (заперечне) поняття — поняття, й
якому виражається відсутність у предмета ознак, що становлять зміст
відповідного позитивного поняття.
Прикладами
позитивних понять можуть бути «добрий», «красивий», «скупий», а негативних —
«недобрий», «некрасивий», «нескупий». Зміст негативного поняття не можна
визначити без знання змісту відповідного йому позитивного.
В
одних і тих самих поняттях одночасно відображаються і предмети, і їх зв'язки зі
світом. Про це свідчить хоча б наявність у змісті переважної більшості понять
родових ознак, характерних для кожного елемента їх обсягу. Проте у формальній
логіці до певної міри абстрагуються від цієї істини, жорстко поділяючи поняття
на безвідносні й співвідносні.
Безвідносне поняття — поняття, що відображає предмет, з існуванням
якого не пов'язується необхідне існування будь-яких інших предметів.
Співвідносне поняття — поняття, що відображає предмети, існування
яких немислиме без існування деяких інших предметів.
Прикладами
перших можуть бути «прокурор», «дерево», «прислівник», а других — «мати»,
«сват», «командир».
|