На сучасному етапі історії
нашої країни особливе місце серед соціальних, історичних, психологічних
факторів національно-духовного відродження зайняв фактор релігійний. В
Україні, по суті, розпочався новий етап розвитку релігійних конфесій. Він породив
безліч проблем, пов'язаних з нормалізацією релігійного життя, пошуками шляхів
урегулювання міжцерковних відносин, зокрема подолання гострих і болючих
міжконфесійних конфліктів на основі конституційних положень принципу свободи
совісті й відповідного законодавства про правове регулювання діяльності
релігійних організацій.
Історія свідчить, що численні
релігійні вірування і культи є продуктами суспільного розвитку, відображають у
своїх специфічних вченнях і доктринах суттєві риси різних соціальних епох. У
зв'язку з цим релігія є універсальним духовним явищем у житті суспільства.
Релігійне вірування об'єднує за допомогою догматів, моральних і духовних
цінностей певні верстви населення у ієрархічно побудовані церковні
організації, протиставляє за чітко визначеними конфесійними ознаками різні
угруповання віруючих і в контексті сучасних соціальних реформ може сприяти
консолідації різних громад віруючих у їхній боротьбі проти негативних
соціальних відхилень і явищ, виконувати інші функції.
Протестантизм — один з
головних напрямів у християнстві, що відокремилися від католицтва в період
Реформації у 16 столітті (лютеранство, кальвінізм та ін.) та у результаті
подальшого внутрішнього поділу (баптисти, методисти та ін.). Церкви і спільноти
протестантів національного чи локального характеру є в усьому світі.
Історія протестантизму
пов'язана з іменами великих представників людства, його культури, як-то Ян Гус,
Мартін Лютер, Жан Кальвін тощо. Поява протестантизму стала переломним моментом
у всій європейській культурі.
Протестантизм
всіх напрямків стоїть на тій позиції, що знання релігійної істини дається
людині божественним одкровенням. Протестантизм позбавляв папство і церкву
монопольного права тлумачення Біблії – протестанти проголошували право кожного
віруючого не тільки самостійно читати, але й тлумачити Біблію. З огляду на
соціальні та політичні умови виникли різні течії протестантизму:
- англіканство
- лютеранство
- кальвінізм
В більш пізні часи з`явилися
нові течії в протестантизмі. Серед них можна відзначити баптизм, адвентизм (від
"пришестя”), п'ятидесятництво тощо. Часто до протестантів відносять Свідків
Єгови, проте багато представників інших християнських конфесій не вважають
Свідків Єгови християнами, тому що вони не визнають Ісуса Христа Богом, заперечують
Трійцю і духівництво. Однак, багато релігієзнавців не розділяють такої думки.
Протестантизм
виступає за спрощення та здешевлення культу, відкидає молитву за померлих,
поклоніння Богородиці і святим, почитання мощів, ікон та інших реліквій. На
перший план богослужіння висувається проповідь. Богослужіння ведеться на
народних мовах, складається з проповіді, співання молитовних гімнів і читання
Нового Заповіту. Протестантизм відкидає розподіл віруючих на духовенство і
мирян – тобто кожен віруючий може звернутися до Бога без посередників.
Основною ідеєю
протестантизма, сформульованою Мартіном Лютером, є заперечення того, що
спасіння можна досягти добрими вчинками чи будь-якими людськими зусиллями (на
момент появи протестантизму суттєвим моментом була також боротьба з продажем
індульгенцій, тобто ідеєю того, що гріхів можна позбавитися за гроші).
Натомість спасіння досягається винятково вірою у викупну жертву Ісуса Христа,
згідно з ключовим для протестантизму біблійним текстом - Послання до Єфесян
2:8,9: Бо спасені ви благодаттю через віру, а це не від вас, то дар Божий, не
від діл, щоб ніхто не хвалився.
Протестантизм, що виріс із
боротьби з церковними традиціями, які, на думку протестантів, часто-густо
відходять від витоків християнства, характеризується особливим наголошенням на
знанні Біблії та оцінці усіх аспектів життя саме відповідно до біблійних
постулатів.
Отже, основні положення православного віровчення
(догмати) зафіксовані з двох рівних за авторитетом для церкви джерелах
"Священному Писанні" (Біблії) i "Священному Переданні
(переказі)" (матеріали помiсних i вселенських соборів IV-VIII ст. Праці
церковних авторитетів того часу, яких називають "святими отцями",
давня богослужебна практика).
Головні
догмати викладено в Символ віри. (Нiкеоцаргородський Символ вiри) 825-981рр. в
12 членах (параграфах). Це вчення про Трійцю, сходження святого духа тiльки вiд
Бога-отця, боговтiлення, спокутування, воскресіння, вознесiння Ісуса Христа як
боголюдини, визнання святості єдиної апостольської церкви, необхідності
хрещення i чекання воскресiння з мертвих.
Православна традиція вимагає
збереження в недоторканості не тільки зміст догматів в інтерпретації
"отців церкви" але й збереження їх догматичного формулювання.
Православ'я
не припускає нi збільшення ні скорочення кількості догматiв, що канонізовані
вселенськими соборами. істинами вважаються тiльки ті положення віровчення які
затверджені першими двома вселенськими соборами.
Проблема
співвідношення культури і релігії завжди викликала велику зацікавленість серед
вчених різних наукових шкіл і світоглядних орієнтацій. Маючи функціональний
характер, багато релігійних пам'яток одночасно є видатними досягненнями
світової культури. В їх створенні брали участь геніальні архітектори,
художники, майстри фрескового живопису, іконописці, композитори. Тим самим
релігія здійснила великий вплив на розвиток усіх видів мистецтва, а відповідно
— культури взагалі.
В Біблії є багато сюжетів, що
стали популярними у світовій літературі, образотворчому мистецтві. Від
найдавніших часів мистецтво, живопис, скульптура, графіка, література черпають
із Святого Письма теми, сюжети, мотиви, образи, переробляючи їх, переосмислюючи
відповідно до животрепетних проблем свого часу.
|