Експеримент (лат.спроба, дослід) – 1) спроба здійснити щось, дослід.
2) Форма пізнання об'єктивної дійсності,
один з методів наукового дослідження, сутність якого полягає в розкритті досліджуваного явища в чітко регульованих умовах. Експеримент не тільки дає матеріал, a в своїй основі містить і спосіб
інтерпретації одержуваних результатів.
Експеримент лабораторний – 1)дослідження, що проводиться в штучних умовах, де дослідник має змогу добирати певні параметри, штучно створювати умови для забезпечення чистоти експерименту й оптимальне просування дослідника до істини. Експеримент дає можливість
контролювати умови, які впливають на перебіг досліджуваних процесів, і враховувати результати цих впливів. Недоліком експерименту
лабораторного є штучність умов і безпосередній чи
опосередкований вплив дослідника. 2)У педагогіці -
один з методів експериментальної роботи.
Експеримент навчальний - дослідження, що проводиться при вивченні природничо-наукових предметів (фізика, хімія, біологія), є засобом навчання і змістом освіти. Експеримент навчальний ознайомлює учнів
(студентів) з одним із основних методів природничих
наук - експериментальним, формує вміння і навички
вести дослідницьку роботу, збуджує інтерес до вивчення природи, розвиває
мислення, активізує сприймання навчального матеріалу. Експеримент навчальний
сприяє підвищенню наукового рівня навчальних курсів,
формуванню наукового світорозуміння. При вивченні окремих предметів утворює
певну методичну систему і складається з демонстраційних
дослідів, лабораторних робіт, практикумів, практичних робіт, що виконуються
учнями в різних формах. Співвідношення окремих видів
експерименту в навчальній роботі визначається залежно від ступеня навчання, характеру навчального предмета, віку і розвитку учнів.
Експеримент педагогічний - науково поставлений дослід в галузі
навчально-виховної роботи, спостереження досліджуваного педагогічного явища в спеціально
створених і контрольованих дослідником умовах. Під час
експерименту педагогічного встановлюється залежність між різними впливами або умовами навчання та виховання і
його результатом.
Одержання точних і вірогідних результатів експерименту педагогічного залежить головним чином від теоретичної позиції дослідника, вираженої в концепції, робочій гіпотезі, і методики дослідження. Нерідко під час проведення педагогічних досліджень спостерігаються і зіставляються два об'єкти (напр., два класи чи дві групи): експериментальний і контрольний. Враховуються характеристики учнів студентів) і класу (групи) в цілому.
|