Філософія як теоретичний світогляд поряд із наукою,
мистецтвом, мораллю, правом —одне з видатних надбань людської цивілізації та
культури. Вона — не
тільки візитна картка цивілізації і культури, а й їхня основа та животворний
фермент. Але історично так склалось, що саме філософія була тією колискою, з
якої виросли і наука, і мистецтво, і мораль, і право і набули статусу
самоусвідомлюючих особливих проявів людського духу та практики життєдіяльності
людини і суспільства. Філософські ідеї, школи, напрями подібно до людей, які їх
створили, не мають буття поза часом та простором. На них лежить відбиток певної
епохи, країни. Це аксіома. Але в ній виражена тільки частина істини щодо
походження та творців філософських ідей, шкіл і напрямів. Якби ця аксіома
виражала всю істину, то філософські ідеї та школи народжувались і гинули б у
часових та просторових межах окремих епох і країн. Але цього не відбувається.
Ідеї, проблеми, думки зберігаються століттями і навіть тисячоліттями і не
знають просторових та часових меж. Багато у філософії належить, або належатиме,
тільки історії. Серед багатьох причин філософської неперервності й
універсальності не малу роль відіграють внутрішня логіка розвитку філософських
знань та національні традиції у формі постановки філософських проблем, підходів
до їхнього вирішення. В історії філософії склалися і у певних модифікаціях
перманентно повторюються так звані вічні проблеми. Що таке людина? Що таке
природа, або ширше — Всесвіт? Який між ними зв'язок, залежність? Чи може людина
пізнати себе, природу, суспільство? Які форми, методи, засоби пізнання? В чому
відмінність явищ і сутності матеріального і духовного, ідеального світу? Який з
цих двох світів є основою для виникнення й існування другого світу? Чи вони
незалежні один від одного? Що таке свобода? Чи є підстави для того, щоб людина
і суспільство могли сподіватися на здобуття свободи? Що таке людські цінності —
Істина, Добро, Мудрість, Гармонія? Що таке життя та смерть, яке їхнє ціннісне
значення для окремої людини і суспільства? Це далеко не повний перелік "вічних"
філософських проблем.
Але розвиток суспільства і пізнання висуває й нові
філософські проблеми: про співвідношення статичних і динамічних закономірностей
у науковому пізнанні, можливостей "штучного інтелекту" тощо.
Звичайно, "вічні" філософські проблеми під впливом нових знань і
нових духовно-культурних та соціальних умов вирішуються по-новому. « Досвід
понад двох із половиною тисяч років історії філософської думки, як і досвід
розвитку філософії в XX столітті, переконує в тому, що в філософії визначився
ряд постійних, "інваріантних" функцій, які дають ключ до розуміння
основних вимірів філософського пізнання, або ширше, — до осягнення природи,
суспільства й людини. Саме знання цих функцій і вимірів дає змогу розкрити
механізм виникнення і розв'язання філософських проблем. До таких функцій і
вимірів належать світоглядна, онтологічна, гносеологічна, методологічна,
ціннісна та праксеологічна функції. Питання про функції філософії тісно
пов'язане з питанням про предмет філософії. Історично поняття предмета
філософії змінювалось і має як об'єктивні, так і суб'єктивні причини. До
об'єктивних причин слід віднести стан, рівень накопичених конкретних і
філософських знань про навколишній світ (природу, людину, суспільство), про
духовні, в першу чергу пізнавальні особливості, можливості як окремої людини,
так і суспільства в цілому. До суб'єктивних причин відносяться своєрідність
насамперед форми осягнення предмета філософії тим чи іншим філософом,
філософською школою або течією.
Філософія з її методом діалектики з його вихідними настановами аналізу всіх
природних, соціальних і духовних процесів із позиції визнання універсального
зв'язку всіх явищ, предметів, процесів їх розвитку як прояву єдності
протилежних сил і тенденцій, переходу кількісних змін у якісні та іншими
проявив себе як найефективніший у розв'язанні філософських проблем. І, нарешті, однією з функцій
філософії є аксіологічна функція. Аксіологія — вчення про цінності, філософська
теорія загальнозначущих принципів, які визначають вибір людьми напряму їхньої
діяльності, характер їхніх вчинків. Цінності як філософська категорія
відображають певні аспекти, сторони явищ дійсності, пов'язані з соціальною і
культурною діяльністю людини і суспільства. Розрізняються предметні і суб'єктні
цінності. Об'єктами ціннісного відношення є і природа, і окрема людина, і
суспільство, і духовна сфера людини та суспільства. Оцінка одного й того ж
явища, наприклад руйнування будинку, житла чи то внаслідок землетрусу, чи то
під час війни, може збігатися, а може відрізнятися у тих людей, у тих
суспільств, у яких не домінують загальнолюдські цінності поваги до рівних прав
усіх людей, народів, націй на життя, свободу совісті, честі та гідності людей і
націй.
Але завжди оцінка буде або позитивна, або негативна. В яких би
категоріях ця оцінка не проводилася, — "істина і заблудження",
"добро і зло", "краса і огидність" тощо — завжди її основою
є суб'єктні цінності. Суб'єктні цінності як критерії вибору оцінки реалізуються
в формах настанов, цілей, проектів, імперативів, заборон. Сукупність ціннісних
орієнтацій людини — своєрідний маяк свідомості, котрий в разі прийняття
загальнолюдських цінностей освітлює шлях до гуманістичних ідеалів, які не
просто виробило, а вистраждало людство в процесі розв'язання проблем і
суперечностей минулих і сучасних цивілізацій та культур. Сьогодні перед
людством нагально постала проблема його виживання, вибору шляхів у майбутнє. І
цінність філософії в цих пошуках полягає не в тому, що вона має готові відповіді на гострі проблеми
сучасності, а в тому, що, узагальнюючи практичний, інтелектуальний і, ширше,
духовний досвід людства, як справжня мудрість поколінь, з одного боку,
застерігає ("не переступіть межі загальнолюдських цінностей, бо це шлях у
нікуди"), а з іншого — пропонує ("тільки спираючись на накопичений
віками позитивний світоглядний, пізнавальний, методологічний та інший арсенал
можна його збагатити, щоб вирішити нові проблеми"). І так буде завжди,
доки існує людство.
|