Шістдесятники
Спочатку осередок
українських дисидентів складали «шестидесятники» — нове плідне покоління
письменників, що здобувало собі визнання. До нього належали Ліна Костенко, Василь Симоненко, Іван Драч, Іван Світличний, Євген Сверстюк, Юлій Шелест, Микола Вінграновський, Алла Горська та Іван Дзюба. Пізніше до них
приєдналися Василь Стус, Михайло Осадчий, Ігор та Ірина Калинці, Іван Гель та брати Горині.
Вражаючою рисою
цієї групи було те, що її члени являли собою зразковий продукт радянської
системи освіти й швидко робили собі багатообіцяючу кар'єру. Деякі були
переконаними комуністами. Хоча дисиденти діяли
переважно в Києві та Львові, вони походили з різних частин України. Більшість складали східні українці,
проте багато з них мали ті чи інші зв'язки із Західною Україною, де свого часу
навчалися чи працювали. Інша варта уваги риса полягала в тому, що чимало
інтелігентів були в своїх сім'ях першими, хто залишив село й приєднався до лав
міської інтелігенції. Звідси й той наївний ідеалізм та складна аргументація,
часто притаманні їхнім заявам. Загалом вони становили дуже аморфний і
неорганізований конгломерат людей. В Україні налічувалося не більше тисячі
активних дисидентів. Проте їх підтримувало й співчувало їм, напевне, багато
тисяч.
Євген Сверстюк писав у 1993 році: «…
Серед ознак шестидесятників я б поставив на перше місце юний ідеалізм, який
просвітлює, підносить і єднає… Другою ознакою я б назвав шукання правди і
чесної позиції… Поетів тоді називали формалістами за шукання своєї
індивідуальності. Насправді за шукання істини — замість ідеї спущеної
зверху для оспівування. Як третю ознаку я б виділив неприйняття, опір,
протистояння офіціальній літературі та всьому апаратові будівничих казарм.»
На останній хвилі
відлиги встигло розквітнути
багато талантів, які потім страждали за це. У 1962 році побачила світ перша
поетична збірка Василя Симоненка, одного з найяскравіших
поетів «українського відродження». 1965 та 1973 років у Мюнхені були опубліковані інші
його твори, але автор цих видань не побачив. У 1963 році невідомі злочинці
жорстоко побили його і того ж року він помер.
Однією з найобдарованіших представниць шестидесятників стала Ліна Костенко. У своїй творчості вона
звертається до історичного минулого, одвічних проблем духовності українського
народу.
Характеризуючи найяскравіших представників літератури того часу Є. Сверстюк писав, що незважаючи на
спільні риси, кожен з них відрізнявся своєю творчою індивідуальністю: «Іван Світличний виводив соцреалізм на
загальнолюдський простір та демонтував теорію партійної літератури. Іван Драч приніс перші вірші
незвичайні та незрозумілі так, наче його й не вчили, про що і як треба писати. Василь Симоненко заговорив з Україною в
тоні надзвичайної щирості та відвертості. Микола Вінграновський тривожно
заговорив про свій народ, і метафори його звучали апокаліптично. Ліна Костенко зрідка виступала зі
своїми віршами, але то були вірші такої сили звучання, наче вся радянська
поезія для неї неістотна.»
Зовсім не те і не так, як навчали в інституті, малювали Віктор Зарецький, Алла Горська, Галина Севрук, Панас Заливаха.
До шістдесятників відносять також дещо старшого за віком поета Івана Коваленка, чию пость вивчав
видатний український історик Сергій Білокінь. Він, зокрема, писав:
«Зараз є тенденція представляти шістдесятництво як рух дещо елітарний,
притаманний здебільшого великим містам, як-от Київ чи Львів. На прикладі долі
Івана Коваленка можна простежити, що цей рух захопив досить широкі верстви населення
у різних містах України, що саме й викликало зрозумілу тривогу можновладців».
|