У педагогічній психології давно помічено зв'язок рівня розвитку інтелекту з успішністю. Згідно Векслеру вербальний інтелект сильніше пов'язаний з рівнем навчальної успішності, ніж невербальний.
Розвиток окремих складових структури інтелекту обумовлює успішність вивчення учнями тих чи інших навчальних предметів.
Вербальний інтелект визначає успішність навчання з усіх предметів і, в першу чергу гуманітарних (мова, література, історія і т.п.).
Щоб успішно навчатися природничих дисциплін, потрібен високий рівень розвитку просторового і вербального інтелекту, для хорошої успішності з гуманітарних дисциплін, потрібна висока ступінь розвитку вербального інтелекту (відчуття мови).
У психології мова - це система використовуваних людиною звукових сигналів, письмових знаків та символів для передачі інформації, матеріалізація думки.
Розвиток вербального чинника інтелекту в залежності від професійної діяльності
Якщо у своїй професійній діяльності людини в основному необхідно оперувати словами як символами, тоді йому буде потрібно більш високий рівень вербального інтелекту.
Рівень розвитку і ефективність функціонування саме цієї структури, а, отже, пов'язаної з нею системи операційних механізмів надають більш істотний вплив на продуктивність інтелектуальної діяльності, наприклад, вчителів-словесників, ніж рівні розвитку "математичного" і наочно-образного мислення.
Продуктивність пізнавальних здібностей людини знижується в зв'язку з деформацією або руйнуванням системи операційних механізмів вербального типу: абстрактне порівняння, узагальнення, абстрагування, аналіз і синтез.
Система функціональних механізмів пізнавальних здібностей (перший рівень інтелекту) з віком не зазнає значних змін.
|