У педагогічній психології давно помічений зв'язок рівня розвитку інтелекту з успішністю. Згідно Векслеру вербальний інтелект сильніше пов'язаний з рівнем навчальної успішності, ніж невербальний.Розвиток окремих складових структури інтелекту обумовлює успішність вивчення учнями тих чи інших навчальних предметів.
Вербальний
інтелект визначає успішність навчання з усіх предметів і, в першу чергу
гуманітарних (мова, література, історія і т.п.).Щоб
успішно навчатися природничих дисциплін, потрібен високий рівень
розвитку просторового і вербального інтелекту, для хорошої успішності з
гуманітарних дисциплін, потрібна висока ступінь розвитку вербального
інтелекту (відчуття мови, мови).
У
психології мова - це система використовуваних людиною звукових
сигналів, письмових знаків та символів для передачі інформації,
матеріалізація думки.
Розвиток вербального чинника інтелекту в залежності від професійної діяльності
Якщо
у своїй професійній діяльності людини в основному необхідно оперувати
словами як символами, тоді йому буде потрібно більш високий рівень
вербального інтелекту.
Рівень
розвитку та ефективність функціонування саме цієї структури, а, отже,
пов'язаної з нею системи операційних механізмів роблять більш істотний
вплив на продуктивність інтелектуальної діяльності, наприклад,
вчителів-словесників, ніж рівні розвитку "математичного" і
наочно-образного мислення.
Продуктивність
пізнавальних здібностей людини знижується у зв'язку з деформацією або
руйнуванням системи операційних механізмів вербального типу: абстрактне
порівняння, узагальнення, абстрагування, аналіз і синтез.
Система функціональних механізмів пізнавальних здібностей (перший рівень інтелекту) з віком не зазнає значних змін.