Входження України до світового економічного простору зумовлює і
реформування системи освіти, яка має стати головним "фундаментом” сучасної
культури, науки, техніки, духовного і матеріального виробництва, а також
стійкого розвитку соціуму.
У зв’язку з означеним освіта покликана формувати суспільний інтелект,
національну свідомість народу, сприяти створенню здорового суспільства, а також
покликана взяти на себе роль національного ресурсу оновлення суспільного життя,
роль механізму управління соціальним розвитком.
У контексті вимог Болонського процесу актуальною стає проблема якості освіти,
зокрема, професійно-технічної, оскільки вона зумовлена потребами суспільства
щодо підготовки кадрів для випереджального розвитку країни.
В умовах глобалізації світового суспільства окреслена проблема може бути успішно
розв’язана лише за умов, коли освіта торкається глибинних внутрішніх процесів
розвитку людини, її менталітету, інтелекту й мислення. Тому провідну роль має
відігравати професіоналізм педагогічних кадрів.
Яким же має бути сучасний майстер виробничого навчання? Які принципи повинні
лежати в основі його педагогічної філософії? Зокрема, йдеться про особистість
майстра виробничого навчання, як основного вчителя професії, організатора і
наставника.
1.
Найголовнішим є,
безумовно професіоналізм: багато знати і прагнути дізнатися ще більше. Хороший
майстер постійно повинен продовжувати вчитися: вчитися працювати над собою,
вчитися спілкуватися з учнями, вчитися готуватися до уроку. Якщо учень
відчуває, що майстер знає у багато разів більше нього, тоді йому буде цікаво з
ним спілкуватись.
Професіоналізм має ряд
складників:
- Професійно-педагогічна
компетентність (містить педагогічну, методичну, соціально-психологічну,
аутопсихологічну компетентності).
- Педагогічні
здібності (характеристики і рівень здібностей, загальні, педагогічні та інші
спеціальні здібності);
- Професійна
спрямованість (мотиви, які орієнтують діяльність особистості, результати
професійно-педагогічної діяльності, задоволеність професією, покликання,
самооцінку результатів діяльності і потребу в самовдосконаленні);
- Особисті якості
майстра – вони можуть як сприяти, так і перешкоджати продуктивному виконанню
педагогічних завдань тобто досягненню потрібного результату.
Отже,
професійно-педагогічна майстерність майстра виробничого навчання охоплює всі
аспекти його діяльності і є проявом високого рівня професіоналізму педагога.
2.
Але окрім
професіоналізму украй важливо, щоб майстер був особою творчою і здатною до
саморозвитку. Адже саме Майстер робить величезний вплив на формування
світогляду Людини, яку він навчає. Світогляд подібний до мозаїки - образ
складається з шматочків, кожен з яких необхідно підібрати за кольором, формою,
розміром. Робота копітка, трудомістка: не завжди частинки збігаються. Інший раз
доводиться все перекладати знову і знову.
3.
Що ще потрібне
Майстрові? Уміти берегти людей. Учнів потрібно берегти особливо, від грубості,
злості, байдужості до своїх товаришів, байдужості до всього, що відбувається
навколо. У душі учня не повинна згасати радість пізнання. Дитина повинна уміти
радіти успіхам інших людей, співпереживати їх невдачам і проблемам. Якщо
кожного учня навчити бути добрим, то і весь світ стане добріший.
4. Також вважаю, що
найціннішою якістю Майстра має бути захопленість. Мені пощастило: у своєму
житті я зустріла немало таких вчителів. У них сяяли очі, коли йшла мова про
свою справу. Душевні крила, які їх підносять над повсякденністю, деколи нікому
не видні, і зовні людина виглядає абсолютно звичайною. Окрилений майстер – це
майстер який отримує задоволення від своєї справи і для якого все, що він
робить освітлене радістю творчості. Думаю, що саме таку людину, вчителя майстра
своєї справи цінували, цінують і цінуватимуть.
5.
А ще і, мабуть,
це найголовніше, майстер повинен уміти прощати, прощати і розуміти. Це не
означає дозволяти все. Можна бути вимогливим, навіть іноді жорстким, але в
глибині душі треба прощати все навіть самому задерикуватому учневі. Хіба і він
не потребує нашої підтримки? Жодна людина не зробить жахливих речей, коли у
нього все гаразд, коли у нього немає проблем і він відчуває, що його люблять.
Хіба можна говорити йому: "Ти поганий!" У жодному випадку! Тільки:
"Ти хороший, ти завжди хороший, просто ти поводишся не дуже
правильно".
6.
Майстер, як і
кожна людина, що працює з дітьми, повинен володіти такою важливою якістю, як
терпимість, яку ми сьогодні часто називаємо толерантністю, розвивати у
сьогоднішніх учнів самостійність, уміння відстоювати свої права, готовність до
співпраці і творчої діяльності.
7. А ще пошана до
особи учня яка, на мій погляд, полягає не тільки в тому, щоб не ображати і не
принижувати його, але й в зацікавленості до особи кожного. Починається цей
інтерес з простого: на перших уроках я намагаюсь запам'ятати всіх учнів нової
групи і звертаюся до них тільки за іменами. Карнегі має рацію - це дуже
важливо! Згодом прагну дізнатися "родзинку" кожного і показати її
всім. Ще краще, якщо цю "родзинку" вдасться застосувати до учбового
процесу.
8. Довіра, - теж
складова частина пошани. Якщо учні можуть щось зробити самі, я прагну дати їм
таку можливість. Їх цікаві ідеї спрямовую на хвилю креативу в потрібне русло.
У короткому викладі педагогічна філософія майстра збігається з висловом
класика: якомога більше пошани до особи
плюс якомога більше вимогливості до неї. Але, вимагаючи, прагніть бути
максимально об'єктивними і хвалити при першій-ліпшій можливості, причому
прилюдно. Свою незадоволеність виражати у формі засудження конкретної дії, а не
людини, і завжди прагнути показати можливість виправити (оцінку, вчинок,
роботу, стосунки): це налаштовує на позитив і примушує удосконалюватися, а
відчуття непоправності помилки викликає розгубленість і відчуття безвиході.
9.
До речі, про
помилки. Педагог - теж людина, і завжди і скрізь правим бути не може. Тому,
свої помилки треба чесно визнавати і виправляти. Діти зрозуміють і оцінять
правильно; а ось затятість в помилці з боязні упустити свій авторитет якраз
його і підірве. Так само, як і спроба перекласти вирішення своїх проблем на
плечі інших.
10.
І, напевно,
останнє. Головне педагогічне і людське завдання – це підтримувати та розвивати
природні якості учня, здібності, допомагати в становленні його соціальності,
творчої самореалізації особистості, допомогти кожній дитині стати вільною,
самодостатньою особою, і конкурентноздатним фахівцем своєї справи.
Сучасне суспільство гостро потребує людей з глибокою вірою в себе, в
свої здібності, що уміють ці здібності реалізувати в ім'я особистого і
загального щастя. Тому головна мета майстра - підготувати учнів до життя і
професійної діяльності в новому інформаційному суспільстві. Майстер в/н О.В.Цюпак
Література:
- Агапова М. Компетентність майстра виробничого навчання в
умовах оновлення професійно-технічної освіти як акмеологічна проблема //
Акмеологія – наука ХХІ століття: матеріали Міжнародної науково-практичної
конференції /Ред. колегія: З.Ф. Сіверс, Е.В. Бєлкіна, Г.С. Данилова та ін. – К.
- Грінченко Б.Д., 2005. – С. 174–175.
- Данилова Г.С. Передмова // Акмеологія – наука ХХІ
століття: розвиток професіоналізму: матеріали Другої міжнародної
науково-практичної конференції / Наук. ред.: В.І. Перевозчиков. – К.: КМПУ
імені Б.Д. Грінченка, 2008. – С. 9–12.
- Кузьмина Н.В. Профессионализм личности преподавателя и
мастера производственного обучения профтехучилища / Н.В. Кузьмина. – М.:
Высш.шк., 1990. – 119 с.
- Хозяинов Г.И. Педагогическое майстерство преподавателя, –
М.:Высшая школа, 1988. – С. 81.
|