З середини 80-х років у США почали використовувати портфоліо в освіті. В Україні цей процес почався з 2000 р. Наразі цей процес став масовим. Більшість учбових адміністрацій сьогодні ставить вимогу до вчителя, що атестується, виконати звіт у формі портфоліо. Виходячи з цього, кожен вчитель має створити власне презентаційне портфоліо – як найпростіший і дуже ефективний спосіб всебічно представити власну діяльність. Наступним кроком може стати створення інших видів портфоліо: рефлексивного, проблемно-тематичного, методичного, комплексного.
Створити власне портфоліо – справа честі кожного вчителя.
Порада №1. Перш, ніж створювати презентацію, детально продумайте, які ілюстрації, вислови, цитати Вам знадобляться, щоб розкрити власну особистість.
Порада №2. Не намагайтесь осягнути неосяжне. Весь свій досвід роботи Ви не зможете вмістити в 20 слайдах. Виберіть те, що дійсно важливе.
Порада №3. Не перевантажуйте слайд великим за обсягом текстом. Кращий варіант – коротке речення і схема, яку завжди можна доповнити словесно.
Порада №4. Велика кількість фото чи картинок на слайді – недоречна. Краще дві (три) великих, ніж шість маленьких.
Порада №5. Не варто зловживати спецефектами. Мерехтіння на екрані, постійно вилітаючі з різних сторін картинки швидше роздратують глядача, ніж викличуть його захоплення.
Порада №6. Використовуйте контрастні кольори фону і тексту (наприклад, чорний шрифт на білому фоні).
Порада №7. Не створюйте презентацію за день до виступу – робіть це заздалегідь. Ви обов’язково згадаєте ще «щось дуже важливе» і захочете його показати.
Порада №8. Згідно методичних норм структура портфоліо повинна містити п’ять основних розділів:
Розділ І. Загальні відомості про вчителя.
Розділ ІІ. Науково-методична діяльність.
Розділ ІІІ. Результати педагогічної діяльності.
Розділ IV. Позакласна діяльність з предмета.
Розділ V. Навчально-матеріальна база.
Обсяг матеріалу в кожному розділі визначає сам вчитель.
Слайди презентаціїї можуть бути такі:
- Титульний слайд – фото , прізвище, ім’я та по-батькові, творче кредо.
- Загальні відомості (освіта, педстаж, місце роботи, результати попередньої атестації, підвищення кваліфікації, навантаження в поточному році, тощо).
- Методична проблема вчителя.
- Головні ідеї досвіду.
- Результативність досвіду, якість навчання учнів.
- Методична скарбничка ( друковані роботи, публікації ).
- Робота з обдарованими учнями (результати олімпіад, конкурсів, тощо).
- Перелік проведених відкритих уроків.
- Перелік проведених виховних заходів з предмету.
- Позакласна робота в цілому.
- Робота в кабінеті.
- Популяризація досвіду на різних рівнях.
- Громадська діяльність вчителя.
- Нагороди, відзнаки.
Відомий педагог Ш.Амонашвілі говорив: - «Професія вчителя не терпить шаблона, відставання від вимог часу… Нова людина може бути вихована тільки новою людиною».
Робота над портфоліо розвиває дослідницьку культуру вчителя, удосконалює його соціальну й професійну компетентність – уміння знаходити, аналізувати й ефективно використовувати інформацію, працювати у світі, що постійно змінюється. Під час створення власного портфоліо якнайкраще реалізується гасло «Освіта впродовж життя».
Вимога сьогодення - важливими є не лише глибокі знання та сучасні професійні навики, але й уміння «подати» себе, показати високий рівень власної компетентності. Успішна презентація напрацьованого педагогічного досвіду, навичок щодо володіння методикою викладання та сучасними інноваційними технологіями - свідчення професіоналізму й результатів педагогічної діяльності. Створене портфоліо допоможе закріпити за Вами імідж вчителя-професіонала.
Успіхів Вам, шановні колеги!
Використані інтернет-джерела:
1. http://www.openclass.ru/stories/96442
2. http://edunet.zn.uz/593
3. http://www.den-za-dnem.ru/page.php?article=390
4. http://45minut.info/index/portfolio_uchitelja/0-23
|