МОТИВИ
Стимулювання в навчанні - спонукання тих, хто навчається до
активної навчальної діяльності. Ґрунтується насамперед на виробленні правильних
мотивів навчання, усвідомленню важливості і необхідності знань для життя в
сучасному суспільстві. Для нього під час вивчення кожного навчального предмета
розкривається історія науки, самовіддана діяльність вчених г людей праці,
виховується любов до процесу. У цій роботі враховуються вікові особливості учнів,
а також те, що на кожному новому ступені навчання зростає їхня свідомість і
здатність до абстрактного мислення.
Мотив - спонукальна причина дій і вчинків людини /те, що
спонукає до дії/. Засадою мотиву діяльності людини є її різнобічні потреби.
Внаслідок усвідомлення і перебивання потреб первинних /природжених/ і
вторинних /матеріальних і духовних/ у людини виникають певні спонуки до дії,
завдяки яким ці потреби задовольняються. Особливе значення мають моральні
мотиви поведінки. Саме вони надають морального чи аморального сенсу діям і
вчинкам.
Мотивація - система мотивів або стимулів, яка спонукає
людину до конкретних форм діяльності або поведінки. Мотивами можуть бути:
уявлення та ідеї, почуття і переживання, що виражають матеріальні або духовні
потреби людини. Одна й та сама діяльність може здійснюватись з різних мотивів.
Значення мотивів для поведінки, діяльності й формування особистості дитини дуже
велике. Завдання педагога - виховання правильної мотивації в дітей.
Мотивація навчальної діяльності - внутрішні імпульси, які
спонукають людину до активної пізнавальної діяльності, спрямованої на засвоєння
й успішне застосування знань, навичок і вмінь. Під мотивацією розуміють
застосування різних способів і засобів формування в учнів позитивних мотивів і
через них - позитивного ставлення до навчання, способи мотивації можуть бути різні:
повідомлення практичної, теоретичної чи соціальної значущості матеріалу,
створення проблемних ситуацій, ситуації успіху, встановлення далеких і близьких
перспектив навчання. Однак найбільше значення має інтерес до знань і процесу їх
здобування. В учнів професійних навчально-виховних закладів мотивація
теоретичного навчання ґрунтується на інтересі до обраної професії.
Мотивація професійної трудової діяльності - властива
людині відносно стала, стійка система мотивів праці, що склалася в процесі її
життя. Найстійкішими з них є: суспільний мотив - усвідомлення потреби в
суспільно значущій діяльності; мотив досягнення, інтерес до професії -
усвідомлення потреби в самоствердженні; мотив співробітництва - усвідомлення
потреби в суспільній праці та кооперуванню в навчанні; мотив матеріальної винагороди
- усвідомлення потреби у матеріальному забезпеченні.
|