Головна » 2014»Лютий»23 » Професія - "педагог" Суть педагогічної діяльності, основні види, специфіка.
2:22 PM
Професія - "педагог" Суть педагогічної діяльності, основні види, специфіка.
Професія – "педагог”
" Учительська професія - це
людинознавство,постійне,що не припиняється проникнення в складний
духрвний світ людини. Чудова риса – постійно відчиняти в людині нове,
дивуватися новому, бачити людину в процесі його становлення – один із
тих коренів, що харчують покликання до педагогічної праці. Цей корінь
закладається в людині ще в дитинстві й отроцтві, закладається й у
родині, і в школі. Він закладається турботами старших – батька, матері,
учителя, - які виховують дитину в дусі любові до людей, поваги до
людини”
Сухомлинський
Управління педагогічним процесом здійснює педагог. Саме він визначає
мету і завдання процесу в конкретних умовах, програмує розвиток
особистості учня, обґрунтовує систему педагогічних засобів, форм,
методів, їх етапність, спрямованість на розв'язання конкретних
педагогічних завдань.
Діяльність, яку виконує педагог, називається
педагогічною. Педагогічна діяльність - це особливий вид соціальної
діяльності, що передбачає передавання від старших поколінь до молодших
накопичених людством культури і досвіду, створення умов для їх
особистісного розвитку і підготовки до виконання певних соціальних ролей
у суспільстві. Педагогічну діяльність здійснюють не лише педагоги, а й батьки,
громадські організації, керівники підприємств і установ, різні групи, а
також значною мірою засоби масової інформації. Ця діяльність є
загальнопедагогічною, тобто такою, яку здійснює кожна людина стосовно
самої себе, своїх дітей, товаришів, колег тощо.
Педагогічна діяльність
як професійна здійснюється в спеціально організованих суспільством
освітніх установах: дошкільних закладах, школах, професійно-технічних
училищах, Середніх спеціальних і вищих навчальних закладах, закладах
додаткової освіти, підвищення кваліфікації і перепідготовки.
Основними видами педагогічної діяльності, яка здійснюється у цілісному педагогічному процесі, є викладання і виховна робота.
З моменту виникнення педагогічної професії за вчителем закріпилась
передусім виховна функція. Учитель - це вихователь, наставник. У цьому
його громадянське, людське призначення. Тому виховна робота є
педагогічною діяльністю, спрямованою на розв'язання завдань усебічного
гармонійного розвитку особистості шляхом організації виховного
середовища і управління різноманітними видами діяльності вихованців.
Ускладнення процесів суспільного виробництва, розвиток способів пізнання
і бурхливе зростання наукових знань у суспільстві спричинили потребу у
спеціальній передачі знань, умінь, навичок. У зв'язку з цим із галузі
"чистого" виховання в педагогічній професії виділилась відносно
самостійна функція - навчальна. Викладанням став вид виховної
діяльності, здебільшого спрямований на управління пізнавальною
діяльністю учнів.
Водночас успішність навчання багато в чому залежить не тільки від
сформованості в учня пізнавального інтересу, а й від досвіду творчої
діяльності і ставлення до навчальної діяльності в цілому, тобто не лише
від викладання, а й від виховної роботи. В свою чергу, ефективне
вирішення виховних завдань залежить від викладання, від позитивних змін у
свідомості вихованців, які проявляються в емоційних реакціях, поведінці
і діяльності.
"Навчання, що виховує", і "виховання, що навчає" (А.Дістервег) воєдино
злиті в цілісному педагогічному процесі, який має місце в діяльності
педагога будь-якої спеціальності.
Специфіка педагогічної діяльності виявляється насамперед у тому, що за
своєю природою вона має гуманістичний характер. У цілісному
педагогічному процесі учитель вирішує два завдання - адаптації і
гуманізації. Адаптивна функція пов'язана з підготовкою учня, вихованця
до певної соціальної ситуації, до конкретних запитів суспільства, а
гуманістична - з розвитком його особистості і творчої індивідуальності.
Суб'єктом педагогічної діяльності є учитель, вихователь, інструментом
впливу якого є його особистість, знання, уміння, почуття, воля.
Специфічним є і об'єкт (предмет) педагогічної праці. У педагогічній
діяльності учень виступає не тільки її об'єктом, а й суб'єктом, оскільки
педагогічний процес вважається продуктивним лише за умови поєднання
елементів самовиховання і самонавчання учня. Більше того, педагогічний
процес змінює не лише учня, а й педагога, розвиваючи в ньому одні якості
особистості і викорінюючи інші.
Суттєвою особливістю педагогічної праці є і те, що вона з початку і до
кінця є процесом взаємодії людей. Це посилює роль особистісних взаємин у
педагогічній праці і підкреслює важливість моральних аспектів. Специфічним є і результат педагогічної діяльності - людина, що оволоділа
певною частиною суспільної культури, здатна до подальшого саморозвитку і
виконання певних соціальних ролей у суспільстві.
Педагогічний досвід — сукупність
знань, умінь і навичок, набутих у процесі безпосередньої педагогічної
діяльності; форма засвоєння педагогом раціональних здобутків своїх
колег.