Пізнавальна діяльність містить два види взаємодії: 1) суб’єкта з інформацією (знаннями); 2) суб’єкта (вчителя) з іншим суб’єктом (учнем). У широкому сенсі кожну взаємодію з інформацією можна вважати навчанням, тому що результатом стає пізнавальний досвід. Способи взаємодії людини з інформацією можуть бути різними залежно від індивідуально-психологічних особливостей. Такі способи називаються репрезентативними системами. Репрезентативна система в концепції НЛП - це спосіб подання інформації свідомості суб’єкту, що пізнає.
Дослідженнями в психології та психофізіології встановлено зв’язок між домінуванням лівої або правої півкулі головного мозку та одного з головних сенсорних каналів: візуального, аудіального, кінестетичного з одного боку та ефективністю засвоєння інформації з іншого. Репрезентативна система (далі - РС) - це спосіб подання інформації свідомості суб’єкту, який базується на співвідношенні функціонального розвитку сенсорних каналів і півкуль головного мозку. РС зумовлює зміст і форми пізнавальної діяльності.
Існують певні РС, які складаються у дитинстві, формуються та проявляються у навчанні їх основні типи: лівопівкульний візуал (функціонально домінують ліва півкуля та зоровий сенсорний канал); правопівкульний візуал; лівопівкульний аудіал; правопівкульний аудіал; лівопівкульний кінестетик; правопівкульний кінестетик). У більшості людей спостерігається одна домінуюча РС, у решти домінують дві чи три.
Учень у навчанні віддає перевагу певному оптимальному для себе стилю засвоєння знань, так як і вчитель - оптимальному для себе стилю подання матеріалу. Якщо ці стилі відрізняються один від одного, у засвоєнні учнем матеріалу зазвичай виникають проблеми. Наприклад, вчитель з домінуючою правопівкульною аудіальною репрезентативною системою схильний подавати складний матеріал переважно в усній формі, використовуючи проблемний підхід, - подає спочатку загальнотеоретичні положення, а потім факти. А лівопівкульному візуальному учню легше спиратися на логіку, конкретність, наявність, роботу з текстом, йому звичніше рухатися в навчанні від часткового до загального. Вважаємо, що врахування та використання розбіжностей у РС між вчителями та учнями у навчанні підвищить його ефективність.
Оптимальний стиль роботи конкретного суб’єкта з інформацією пов’язаний з тим, яка з шести РС у нього домінує. Та стилів засвоєння учнями навчальної інформації існує більше, тому що пізнавальний процес складається зі сприйняття інформації (умовно “вхід”), її переробки та відтворення (умовно “вихід”). Тому в кожній домінуючій РС сенсорні канали “входу” та “виходу” можуть збігатися чи не збігатися. Про цю проблему М. Гріндер пише: “Модальністю “входу” ми будемо називати сенсорний канал, по якому поступає інформація. Модальність “виходу” - це сенсорний канал, у якому демонструється запам’ятовування (розуміння) даної інформації”. Тобто, “вхід” і це той сенсорний канал, в якому суб’єкту зручніше сприймати інформацію, а “вихід” - це той канал, в якому суб’єкту більш зручніше володіти інформацією. При збіганні “входу” та “виходу” інформація залишається в межах однієї “когнітивної мови”. При розбіжності відбувається трансформація, перекодування інформації.
Деякі дослідники дійшли висновку, що домінуюча роль півкулі мозку або сенсорного каналу найбільш яскраво виявляється в особливих важких умовах, напружених стресових ситуаціях. У таких випадках людина схильна спиратися на РС, яка в неї переважає. Це означає, що суб’єкт використовує певні пізнавальні стратегії, певні стилі засвоєння інформації. У загальному вигляді це відбувається таким чином: візуал спирається на зорову пам’ять, аудіал - на слухову, лівопівкульник оцінює ситуацію, правопівкульник відчуває її тощо. На нашу думку, до таких складних особливих умов можна віднести процес вивчення іноземної мови.
Діагностику належності до того чи іншого типу РС і стилю засвоєння інформації можна зробити за допомогою спеціальної експрес-методики, яка являє собою індивідуальну тест-бесіду, або через спостереження наявності ознак тих чи інших типів РС. Ознаки, які характеризують представників різних типів, ґрунтуються на нашому досвіді спостереження за учнями, спілкуванні з ними; результатах діагностичної експрес-методики; оцінках педагогів; вивченні відповідних літературних джерел.
Ознаки домінування лівої півкулі. Реалістичний підхід до життя, розвинутий здоровий глузд, раціональність. У поведінці відносна стриманість. Прагнення використовувати логіку, докази. Віддається перевага певній послідовності дій, алгоритму. ‘'Вільне оперування знаками, символами. У навчанні схильність рухатися від елементарного до загального. Відносна успішність у роботі з письмовими матеріалами, інструкціями. Відносно легко приймають дисциплінарні вимоги. Особливу увагу приділяють деталям. Розвинуте абстрактне мислення. Лінгвістичні здібності. Відносно легко засвоюються терміни, поняття, визначення. У часі психологічно орієнтовані на майбутнє. В школі часто алгебра засвоюється легше, ніж геометрія. Схильність перевіряти, контролювати свою і чужу роботу. Коли згадують, очі рухаються нагору вліво, а коли уявляють - нагору вправо.
Ознаки домінування правої півкулі. Творчі схильності. Розвинута уява, фантазія. Добре розвинуті образна пам’ять, образне мислення. Схильність орієнтуватися в поняттях, законах, правилах і т. п. У вивченні мов вам треба “виписатися”, довести письмові навички до автоматизму. Корисно механічно заучувати великі фрагменти важливого матеріалу. Виразіть себе у творчих роботах, винаходах, конкурсах.
Правопівкульний візуал (“вхід”') - аудіал (“вихід”). Оптимальний режим роботи з інформацією: читати, спостерігати, вивчати; зрозуміти головну ідею, суть, загальний принцип; усно описувати, розповідати, знайомити інших. Розвинута зорова пам’ять. Образне мислення, жива уява. Схильність до проблемного навчання. Намагання мати свої погляди, точку зору на різні речі. У навчанні спочатку ознайомтесь із загальними рисами, щоб мати уяву в цілому та своє особисте ставлення до інформації, що вивчається. Знайдіть аналогії, збіжності між новим матеріалом і тим, що знаєте. Зверніть увагу на дрібниці, факти, винятки з правил - це допоможе розібратись із головним. У вивченні мов вам корисно усно “вимовлятися” на різні теми, імпровізувати і не боятися припуститися помилок. Використовуйте наочність.
Правопівкульний візуал (“вхід”) - кінестетик (“вихід”). Оптимальний режим роботи з інформацією: читати, спостерігати, вивчати; виконувати практичні дії (виготовляти, ремонтувати, обслуговувати, виконувати вправи). Розвинута зорова пам’ять, образне мислення. Цінується зовнішній вигляд, дизайн. Добре володіння своїм тілом. У навчанні вам треба шукати зв’язки, аналогії між новим матеріалом і тим, яким добре володієте. Корисно ознайомитися з усім матеріалом, вибрати розділи і теми для більш детального вивчення. Приділяти увагу подробицям, одиничним фактам. У вивченні мов важливо “виписатися”, довести письмові навички до автоматизму, не боятися граматики.
Правопівкульний аудіал (“вхід”) - візуал (“вихід”). Оптимальний режим роботи з інформацією: сприймати на слух; письмово виражати її, виявляючи творчий підхід. Здатність виразно говорити, використовуючи інтонації. Схильність брати участь у диспутах, дискусіях. Здатність писати під диктовку, вести конспект, протокол, стенографувати. У навчанні знаходьте зв’язки, аналогії між новим і раніш засвоєним матеріалом. Мають значення ваші особистісні стосунки з. вчителем. Вам корисно мати великий письмовий досвід. Показник володіння іноземною мовою - володіння фонетикою та якість виконання творчих письмових робіт.
Правопівкульний аудіал (“вхід”) - аудіал (“вихід”). Оптимальний режим роботи з інформацією: слухати інформацію в повному обсязі, намагаючись зрозуміти суть, основну ідею, загальний принцип; переробити матеріал; усно описати, розповідати, знайомити інших. Розвинута пам’ять на слова і звуки. Здатність виразно, емоційно розмовляти. Активне використання нових слів, словотворчість. Розвинута мовна інтуїція, “відчуття мови”. У навчанні намагайтесь, щоб найголовніше і найскладніше вам пояснювали усно, але робили це по-різному (застосовували різні методи). У роботі (навчанні) частіше робіть паузи, розрядки, переключайте увагу. У вивченні мов вам треба приділити увагу граматиці, пунктуації. Важкий матеріал багаторазово повторюйте усно. Не акцентуйтесь на своїх помилках - мовне середовище їх саме виправить.
Правопівкульний аудіал (“вхід”) - кінестетик (“вихід”). Оптимальний режим роботи з інформацією: сприймати інформацію повною мірою; використати її в практичних формах (практикуми, семінари, ділові ігри тощо). Хороша пам’ять на звуки і слова. Схильність до емоційних діалогів. Добре володіння своїм тілом. Труднощі з зосередженням своєї уваги, засвоєнням абстрактних понять. У навчанні найголовніше і найскладніше вам треба сприймати на слух. Теоретичні знання краще засвоювати порціями, після кожної відробляти практику. Вам корисні завдання на зразок навчальних дискусій. У вивченні мов використовуйте реальні дії, ситуації, ролі тощо.
Правопівкульний кінестетик (“вхід”) - візуал (“вихід”). Оптимальний режим роботи з інформацією: спочатку здобути практичний досвід (уміння, навички, особисті враження); зображати його у вигляді письмових текстів або графічно (малюнки, схеми тощо). Схильність відчути все “на власній шкурі”. Добре відчуття свого організму. Важливо зорієнтуватися в просторі - реальному та інформаційному. У навчанні, по можливості, починайте з практики - вам треба відчути особливості навчального матеріалу. Використайте свою інтуїцію. Кольорово виділяйте інформацію. У вивченні мов більше уваги приділяйте розумінню абстрактних категорій, складних наукових понять. Вам корисно навчатися у формі ділових, рольових ігор, життєвих ситуацій тощо.
Правопівкульний кінестетик (“вхід”) - аудіал (“вихід”). Оптимальний режим роботи з інформацією: здобувати практичний досвід (уміння, навички); усно описувати, розказувати, знайомити інших людей. Хороша пам’ять на м’язові зусилля і шкірні відчуття. Схильність пізнавати предмети у безпосередньому контакті з ними. Здатність виразити словами свої відчуття. У навчанні вам треба починати з практики, а теорію вивчати з позиції її прикладного значення. Коли щось робите - промовляйте вголос - це допоможе зрозуміти. У вивченні мов корисні завдання на описування реальних випадків із вашого життя або ваших улюблених занять. У розвитку усної мови спирайтесь на фонетичні зразки. Більше часу відведіть засвоєнню складних наукових понять, абстрактних категорій.
Правопівкульний кінестетик (“вхід”) -- кінестетик (“вихід”). Оптимальний режим роботи з інформацією: здобувати практичний досвід роботи (вміння, навички, особисті враження); застосовувати його на практиці. Добре володіння своїм тілом, відчуття свого організму. Схильність мати справу з реальними предметами, а не з їх моделями, замінниками. Часто - здібності до роботи руками. Проблеми з логікою, засвоєнням мов. У навчанні частіше переключайтеся, змінюйте види робіт, робіть фізкультпаузи. Емоційно і кольором виділяйте інформацію. Для вас важлива емоційна атмосфера, позитивне тло на заняттях. У вивченні мов вам корисно використовувати рольові— ігри, моделювання життєвих ситуацій. Розуміння, “відчуття” мови приходить після різноманітних практичних вправ.
|