Засобом
педагогічного впливу може бути все що завгодно. Основні засоби такі:
1.
Педагогічна бесіда.
2.
Педагогічний прийом.
3.
Заохочення і покарання.
4.
Гра.
5.
Діяльність.
6.
мистецтво.
7.
Праця.
8.
Колектив.
9.
Живе спілкування.
Педагогічна бесіда – це, за
виразом Макаренка, "самий кустарний" засіб педагогічного впливу.
Дійсно, бесіда, коли вихованець заздалегідь знає, що його зараз будуть
"виховувати", як правило виявляється неефективною. Виключення
складають ті випадки, коли є можливість звертатись до свідомості
"пацієнта".
Педагогічних прийомів існує
безліч: "дзеркало" – показ людині його самого в іншій людині. Може
бути спонтанним чи спеціально організованим. Може бути показом чи розповіддю.
Непряме запитання.
Це не виховний, а діагностичний прийом. Це таке питання, відповідь на який
цікавить педагога не своїм змістом, а якою-небудь побічною (дотичною) рисою,
завдяки якій можна дізнатись про те, що потрібно.
|