Кейс-метод як спосіб формування життєвих компетентностей учнів
Поняття та зміст кейс-технології
Технологія застосування кейсів або «кейс-стаді» (case-study - з англійської кейс – випадок, кейс-стаді – навчальний випадок), ситуація, яка реально існує. Вперше було використано як метод на початку ХХ ст. в навчальному процесі Гарвардської школи бізнесу у 1921 році. З методичної точки зору кейс – це спеціально підготовлений учбовий матеріал, що «містить структурований опис ситуацій, що запозичені з реальної практики». Кейс-стаді, за визначенням вчених (Ш.І. Бобохужаев, З.Ю. Юлдашев) - це «сукупність умов та обов’язків, що описують конкретні, реальні обставини на даному етапі». Кейс, це завжди моделювання життєвої ситуації. При використанні кейс-технології конкретні відповіді на проблемні запитання учні знаходять самостійно, що дозволяє залучити власний досвід, або здобувати його в процесі проходження виробничої практики, формулювати висновки, застосовувати на практиці отримані знання, пропонувати власний (або груповий) погляд на проблему. У деяких випадках потрібно знайти не лише рішення, але і сформулювати завдання.
Як інтерактивний, кейс-метод використовує засоби ІКТ і може застосовуватися під час виробничої практики при закріпленні знань та вмінь, що були отримані учнями на заняттях, розвиткові навичок аналізу та критичного мислення, зв’язку теорії та практики. Кейси допомагають у перенесенні навчального середовища з аудиторії на робочі місця.
Ситуаційні вправи (кейси) мають чітко визначений характер і мету - оцінка теоретичних знань та практичних навичок учнів у сфері документального забезпечення. Вони пов’язані з проблемою чи ситуацією, яка існувала чи й зараз існує. При цьому проблема чи ситуація або вже мали якесь попереднє рішення, або їх вирішення є необхідним і нагальним, а тому потребують аналізу. Кейс - комплект навчально-методичних матеріалів, розроблених на основі виробничих ситуацій. Для захисту виробничої практики учням-третьокурсникам за професіями: «Діловод. Адміністратор. Касир (на підприємстві, установі)», «Секретар керівника» пропонуються кейси, розроблені у 30 варіантах різного рівня складності, структурований опис яких базується на ситуаціях з практичного досвіду, моделюванні життєвої ситуації. Зміст кожного кейсу містить проблемні питання у теоретичному викладі та практичну частину, результатом виконання якої є власноруч створений навчальний відеоролик процесу роботи відповідно до ситуації. Кейси загострюють інтерес учнів до питань, з якими ті стикаються, підкреслюють їх значущість та необхідність вирішення, вдосконалюють майстерність учнів у вирішенні проблем.
Умови застосування кейсу
Кейси повинні бути правдивими, реалістичними, не обтяженими деталями, бути за тематикою зв’язаними з матеріалом, що розглядається, враховувати ситуації, що діють в конкретних умовах.
Якісний кейс враховує: моделювання реальної ситуації, містити проблемні запитання, описує ситуацію з прийняттям критичного рішення, містить конкретні порівняння, надає можливість для узагальнення висновків, має центрального героя, дає змогу оцінити ефективність вже прийнятих раніше рішень, оптимальний за розміром, містить оптимальний обсяг інформації.
До кейс-технологій відносяться:
метод ситуаційного аналізу (ситуаційні завдання, вправи, аналіз конкретних ситуацій): дозволяє глибоко і детально досліджувати реальну або імітовану ситуацію чи проблему. Мета методу — спільними зусиллями учнів групи проаналізувати ситуацію, що виникла, розробити практичне рішення, закінчення процесу – оцінка запропонованих алгоритмів, вибір кращого з них в контексті поставленої проблеми.
метод інциденту; полягає в тому, що учень повинен сам відшукати потрібну інформацію для прийняття рішення з даної проблеми. При цьому учень вчиться працювати з інформацією (усвідомлювати її, систематизувати, аналізувати), формувати власну позицію і на підставі цього робити висновки. Пропонується завдання, в якому не містяться всі дані, які необхідні для вирішення даної проблеми.
метод розбору ділової кореспонденції передбачає здобуття кейса з детальним описом ситуації: пакет документів, що допомагають знайти вихід із складного положення (учні вибирають потрібну інформацію) і питання, які дозволяють знайти рішення.
ігрове проектування - процес створення або вдосконалення об'єктів. Для роботи за цією технологією учасників проекту можна об’єднати у групи, кожна з яких розроблятиме свій проект. Ігрове проектування може включати проекти різного типу: дослідницький, пошуковий, творчий, прогностичний, аналітичний.
метод ситуаційно-рольових ігор полягаєу інсценуванні перед групою правдивої соціально-психологічної ситуації, яка дає оцінку вчинків і поведінки учасників гри. Різновидом методу є рольова гра, як спосіб розширення досвіду учасників аналізу, які мають зайняти відповідну позицію (роль) і виробити спосіб, що дозволить гідно завершити ситуацію. Учасники рольової гри самостійно обирають роль, визначають стратегію поведінки, сценарій, плануючи результат.
метод дискусії: обмін думками з якого-небудь питання з дотриманням певних правил процедури.
При використанні кожного з перерахованих методів, учні отримують низку питань, на які їм необхідно знайти відповіді для розуміння суті проблеми. Крім того, кейс-технології передбачають як індивідуальну роботу над пакетом завдань, так і колективну, що розвиває уміння сприймати думку інших людей і уміння працювати в команді.
Діяльність педагога при використанні технології кейс:
Аналіз складної творчої роботи зі створення кейса й питань для його аналізу з використанням науково-дослідного методу. Для цього необхідно ретельно підготувати методичне забезпечення для самостійної роботи учнів;
Діяльність педагога в групі: виступає із вступним і заключним словом, організовує дискусію, підтримує діловий настрій у групі, оцінює роботу учнів і аналіз ситуації.
Проведення вступної частини заняття - короткий вступ педагога професійного навчання. Донести до учасників кейсу сутність даного методу, озвучити основні етапи подальшої роботи учнів, визначити способи й критерії оцінки їхньої роботи за даним методом. На цьому етапі учасникам роздають кейси, подається інструкція по роботі з ними, озвучується чітке формулювання завдання.
Розбір кейса в малій групі складом 3–6 осіб. Перед початком цього етапу обов'язково необхідно озвучити часові межі, завдання роботи, у якому вигляді повинен бути оформлений результат, звіт про роботу, обговорити аналіз висновків, які мають бути зроблені за матеріалами кейса самостійно.
Провести дискусію (захист робіт) у групі. Представники кожної з підгруп виступають зі своїм аналізом кейса. Основне завдання етапу – виявити різні точки зору й тим самим забезпечити об'єктивний аналіз пропонованої ситуації.