Пізнавальна діяльність містить два види взаємодії: 1) суб’єкта з інформацією (знаннями); 2) суб’єкта (вчителя) з іншим суб’єктом (учнем). У широкому сенсі кожну взаємодію з інформацією можна вважати навчанням, тому що результатом стає пізнавальний досвід. Способи взаємодії людини з інформацією можуть бути різними залежно від індивідуально-психологічних особливостей. Такі способи називаються репрезентативними системами. Репрезентативна система в концепції НЛП - це спосіб подання інформації свідомості суб’єкту, що пізнає.
Дослідженнями в психології та психофізіології встановлено зв’язок між домінуванням лівої або правої півкулі головного мозку та одного з головних сенсорних каналів: візуального, аудіального, кінестетичного з одного боку та ефективністю засвоєння інформації з іншого. Репрезентативна система (далі - РС) - це спосіб подання інформації свідомості суб’єкту, який базується на співвідношенні функціонального розвитку сенсорних каналів і півкуль головного мозку. РС зумовлює зміст і форми пізнавальної діяльності.
Існують певні РС, які складаються у дитинстві, формуються та проявляються у навчанні їх основні типи: лівопівкульний візуал (функціонально домінують ліва півкуля та зоровий сенсорний канал); правопівкульний візуал; лівопівкульний аудіал; правопівкульний аудіал; лівопівкульний кінестетик; правопівкульний кінестетик). У більшості людей спостерігається одна домінуюча РС, у решти домінують дві чи три.
Учень у навчанні віддає перевагу певному оптимальному для себе стилю засвоєння знань, так як і вчитель - оптимальному для себе стилю подання матеріалу. Якщо ці стилі відрізняються один від одного, у засвоєнні учнем матеріалу зазвичай виникають проблеми. Наприклад, вчитель з домінуючою правопівкульною аудіаль
... Читати далі »
Інтерактивні технології можна представити як різновид активних методів навчання. Але ми виділяємо їх в окремий розділ, щоб підкреслити важливу роль цих технологій у сучасній освіті. Суть інтерактивних технологій у тому, що навчання відбувається шляхом взаємодії всіх, хто навчається. Це спів-навчання (колективне, кооперативне навчання, навчання у співпраці), в якому і вчитель, і учні є суб’єктами. Учитель виступає лише в ролі організатора процесу навчання, лідера групи учнів. ІТН найбільше відповідають особистісно зорієнтованому підходу до навчання. В процесі застосування інтерактивних технологій, як правило, моделюються реальні життєві ситуації, пропонуються проблеми для спільного вирішення, застосовуються рольові ігри. Тому ІТН найбільше сприяють формуванню в учнів умінь і навичок, виробленню особистих цінностей, створюють атмосферу співробітництва, творчої взаємодії в навчанні.
Інтерактивні технології дозволяють забезпечити глибину вивчення змісту. Учні освоюють усі рівні пізнання (знання, розуміння, застосування, аналіз, синтез, оцінку). При цьому відсоток учнів, які засвоїли знання, досить високий (понад 50 %).
Змінюється роль учнів. Вона активна: учні приймають важливі рішення щодо процесу навчання.
Змінюється основне джерело мотивації навчання. Воно стає внутрішнім, це інтерес самого учня.
Значно підвищується роль особистості педагога. Педагог більше розкривається перед учнями, виступає як лідер, організатор.
Засвоєння незначного обсягу інформації потребує значного часу.
Кожна інтерактивна технологія потребує попереднього розгляду і навчання
... Читати далі »
забезпечення належних умов для ефективного показу трудових прийомів і способів виконання навчально-виробничих робіт - обладнання спеціальними пристроями, їх розміщення, освітлювальність;
умови для зручного "огляду” всіх учнів, фон;
зручність у розміщенні, зберіганні й використанні всіх матеріалів, обладнання, ТЗН;
систематичне доповнення і оновлення навчального, технічного і дидактичного оснащення відповідно до вдосконалення змісту навчання, наукових рекомендацій і передового досвіду.
Умовно виділяють обов'язкове і додаткове оснащення робочого місця майстра,
до обов'язкового обладнання належать:
подіум /підвищення/, на якому розміщене обладнання робочого місця майстра;
робочий стіл, стілець, класна дошка;
дидактичні засоби і навчально-технічна документація з усік виучуваних операцій і типових навчально-виробничих робіт;
пристрої для демонстрування трудових прийомів і способів виконання навчально-виробничих робіт;
пристрої для зберігання інструменту, обладнання, дидактичних матеріалів і ТЗН /шафи, ящики, полиці, підставки/;
пристрої для використання дидактичних і технічних засобів /демонстраційні щити, плакатниці/;
додаткове обладнання робочого місця майстра залежить від його досвіду, творчого п
... Читати далі »